23948sdkhjf

Godstransporten kalder Enhedslisten

DTL kalder nu på Enhedslistens ansvarlighed som kommende parlamentarisk betydende parti i det nye Folketing.
I mange år har vi i transportbranchen under den borgerlige regering arbejdet for at optimere transporterne af hensyn til konkurrenceevne, miljø og sikkerhed. Men vi har måttet sande, at når der blev stemt i Folketinget om trafikpolitiske spørgsmål, var standardtilføjelsen til afstemningerne altid følgende: "….alle partier, bortset fra Enhedslisten".

Hvad angår godstransport har vi svært ved at forstå den logik, der har ligget til grund for partiets måde at agere på hidtil. DTL har nemlig i mange år arbejdet på, at godstransporten skal optimeres både af kommercielle hensyn men også af hensyn til miljøet og sikkerheden på vejene, udtaler DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

Modulvogntog

DTL opnåede under den tidligere regering, at Folketinget med et bredt flertal – undtagen Enhedslisten – gennemførte et forsøg med de såkaldte modulvogntog. Det vil sige vogntog, som ifølge alle tænkelige faglige vurderinger vil betyde en kæmpe fordel for samfundet, fordi man kan transportere den samme mængde gods med to lastbiler i stedet for tre lastbiler. Uden at dette vel at mærke har nogen betydning for vejsliddet.

Enhedslisten var og er imod dette initiativ, der nu pågår på tredje år uden at have vist, at modulvogntog er en belastning for trafiksikkerheden eller en belastning for samfundet i øvrigt. Tværtimod er de større vogntog til gavn for miljøet, konkurrenceevnen og trafiksikkerheden.

Ikke alt på tog

Erik Østergaard beder partiet genoverveje den nærmest romantiske forestilling om, at man kan flytte alt gods over på jernbane.

Med de overstrømmende problemer, som DSB i forvejen har med at få fragtet danske borgere ad skinner til tiden – eller bare fragtet – og med den kendsgerning, at skinnenettet altså kun kan rumme et vist antal tog, så er det åbenlyst, at alle de fornødenheder, som danskerne skal tilføres i hverdagen ikke alene kan sendes ad banevejen.

Godstransport med lastbil er i forvejen kollektiv trafik, så hvis vi skal have folket ind i togene, må man acceptere, at godset også bliver nødt til at blive flyttet rundt på vejene i et vist omfang.

Danske Fragtmænd

DTL chefen henviser til det faktum, at transporterhvervet er sin egen største transportkøber.

Det betyder, at hvis en vognmand rent faktisk ser en fordel i at lade godset transportere ad bane i stedet for vej, ja så gør han det.

Det bedste eksempel er vel nok virksomheden Danske Fragtmænd, der hver dag lader 40 enheder - såkaldte "full loads" – transportere ad bane fra Kolding til Taastrup.

Højere vægte

Tilsvarende har Enhedslisten taget afstand fra, at man i Danmark eksperimenterer med højere vægte og akseltryk på lastbiler for at skabe en øget kapacitet i transporterhvervet og dermed også en mindre miljømæssig belastning. Igen et projekt, hvor der faktisk kun er fordele og ingen ulemper for samfundet og miljøet.

Enhedslistens 12 mandater bør gøre, at man ikke længere blot kan sige nej til alt af ideologiske årsager. Faktisk tror vi på, at vi i en fælles front også kan gøre op med de udfordringer, der er på arbejdsmarkedet for transport, fordi man undlader at registrere udenlandske chaufførers aktiviteter i Danmark og dermed øger risikoen for social dumping. En sag, der i længden vil true eksistensen af dansk transporterhverv. DTL opfordrer derfor til, at Enhedslisten inden for transportpolitikken nu forsøger at lægge "nej hatten" fra sig i forhold til godstransporten og optræder som medansvarlig for, at transporterhvervet kan udvikle sig til gavn for konkurrencen, miljøet og arbejdsmiljøet, siger Erik Østergaard.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078