SF: Danmark skal for EU-domstolen
EU-parlamentsmedlem Emilie Turunen (SF) opfordrer EU-kommissionen at stævne Danmark i sag om selvkørende vognmænd.
I brevet skriver hun blandt andet:
"Et klart flertal i EU-parlamentet stemte sidste år for at lade selvkørende chauffører være omfattet af arbejdstidsreglerne. Det er et klart traktatbrud, når den danske transportminister afviser at gennemføre direktivet i den danske lov."
Emilie Turunens brev skyldes, at den danske transportminister ikke ønsker at indføre lovgivningen i Danmark. I stedet har han opfordret EU-kommissionen til at gøre et nyt forsøg på at trække de selvkørende vognmænd ud af reglerne. Storbritannien, Tjekkiet og Finland bakker op om det danske initiativ.
Hvis EU-kommissionen følger SF'erens anbefaling og anlægger sag mod Danmark ved EF-domstolen i Luxembourg, risikerer Danmark en bødestraf.
V: Meningsløse regler
- De regler, der vedtages i EU, skal give mening i praksis og kunne håndhæves effektivt, siger hans Chr. Schmidt.
- Desværre er denne sag et eksempel på, at konsekvenserne af reglerne ikke har været tilstrækkeligt grundigt belyst. Hertil kommer, at reglerne ikke vil have nogen trafiksikkerhedsmæssig effekt.
- På det grundlag kan jeg ikke forsvare at pålægge erhvervet en så omfattende administrativ byrde. Derfor har jeg sammen med en række af mine kollegaer besluttet at rette henvendelse til transportkommissær Kallas for at få reglerne taget op til genovervejelse. Jeg forventer, at vi på den baggrund kan finde en løsning på problemet, slutter Hans Chr. Schmidt.
S: Reglerne skal gælde selvkørende vognmænd
Omfatter kun lastbilarbejde
- Selvfølgelig er der mulighed for at kontrollere disse ting, siger EU-parlamentsmedlem Ole Christensen (S). Han tvivler på, at ministeraktionen fører til noget.
- Europa-Parlamentet har flere gange fastslået, at selvkørende vognmænd skal være omfattet af både arbejdstidsregler og køre/hviletid.
Ole Christensen afstår selv at anvise, hvordan reglerne skal håndhæves.
- Jeg går ud fra, at loven i sig selv har en virkning. Alternativet er et bureaukratisk system med arbejdstidssedler. Og det regner jeg regner ikke med, at branchen vil være interesseret i.
desuden mener Ole Christensen ikke, at administrativt arbejde er inkluderet i reglerne om en 48 timers gennemsnitlig arbejdsuge.
- Arbejdstidsloftet gælder kun arbejdet bag rattet. Hvis vi fjerner reglen, frygter jeg, at antallet af falske selvstændige og udenlandske chauffører vil accelerere.