23948sdkhjf

Ingen elektrificering af Esbjerg-Lunderskov

Forhandlingerne om elektrificering af jernbanelinien Lunderskov-Esbjerg i 2015 er brudt sammen.
VKO-partierne vil ikke acceptere regeringens forslag til finansiering, fordi det indebærer en langvarig udskydelse af dobbeltsporet mellem Vojens og Vamdrup.

Elektrificeringen af den vestligste strækning fra København til offshorebyen Esbjerg koster 1,2 milliarder kroner.

Det ville give 719 millioner kroner at stille dobbeltsporet i Sønderjylland i bero og yderligere 100 millioner kroner at droppe nye signaler på Grenå-banen. Disse to projekter er aftalt og finansieret i den brede 2020-trafikaftale fra januar 2009.

De sidste 400 millioner vil regeringen hente ved omlægning af baneafgifter og restmidler i infrastrukturfonden.

Minister: Elektrificering vigtigere

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) mener, at elektrificeringen er vigtigere og løser flere problemer end dobbeltsporet, som DB Schenker advarer imod på grund af anlægsarbejdets store forstyrrelser. De vil gerne afvente Femerforbindelsen.

- Vi forhandler i øjeblikket en finanslov med et underskud på 96 milliarder kroner. Jeg har kun 200.000 kroner tilbage i infrastrukturfonden. Der er ikke flere penge, så vi skal gøre noget, siger transportministeren.

- Jeg er kommet med nogle fornuftige forslag til omdisponeringer, men jeg får desværre et nej af VKO.

V: Fasthold Vojens-Vamdrup

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) kalder trafikministerens forslag for kannibalisering af allerede vedtagne projekter.

Han fastholder, at udvidelsen af banestrækningen i det nordlige Sønderjylland (Vojens-Vamdrup) til to spor vil have stor betydning for persontrafikken til Sønderborg. Partiet vil heller ikke acceptere, at man opgiver de aftalte, nye signaler på Grenåbanen.

Han forslår i stedet, at elektrificeringen varetages af et OPP-selskab med deltagelse af energiselskaber, leverandører af togmateriel, entreprenører, pensionsselskaber og infrastrukturforvalteren Banedanmark.

Et OPP-selskab for Lunderskov-Esbjerg kunne være forløber for elektrificeringen af det øvrige hovedbanenet, når signaludskiftningen er gennemført.

S: Dobbeltspor efter Femer

Trafikordfører Rasmus Prehn (S) er åben for en OPP-løsning ved en kommende elektrificering af jernbanen, men i det konkrete tilfælde kunne det forsinke elektrificeringen til Esbjerg.

Han afviser, at dobbeltsporet droppes for evigt, når godstog kan køre under Femer Bælt, for dobbeltsporet skal også anlægges af hensyn til passagertog.

- Vi løber ikke fra denne aftale, siger Prehn.

- Vi vil bare lade dobbeltsporet vente i nogle år, så vi kan bruge pengene nu på at realisere visionen om elektrificering til Esbjerg.

EL: Lastbiler kan betale elektrificering

Trafikordfører Henning Hyllested (EL), som står uden for trafikforliget, forsøger at splitte trafikforligskredsen.

Han vil gerne hjælpe regeringen med at finde pengene til elektrificering af Esbjerg-Lunderskov, hvilket ville indebære, at projektet løftes ud af trafikforligskredsen.

- Vi foreslår at sætte fremrykningen af en række vejprojekter i bero til fordel for en fremrykning af elektrificeringen, skriver Henning Hyllested i en pressemeddelelse.

LA: Bakker op om S

Liberal Alliance er det eneste borgerlige parti, som støtter Henrik Dam Kristensens finansieringsforslag.

- Vi har simpelt hen fået nok af den groteske situation med IC4-togene, der trækker i langdrag og efterhånden har kostet skatteyderne dyrt, udtaler partiets trafikordfører, Leif Mikkelsen.

- Vi har at gøre med en ekstraordinær situation med IC4-togene. Derfor er det nødvendigt at finde en ekstraordinær løsning som at speede op for elektrificeringen, der på sigt skal gøre Danmark fri af de dyre og miljøbelastende dieseltog.

Mange fordele ved el-tog

Alle trafikpolitikerne er enige om elektrificeringens fordele. El-drift koster kun to tredjedele af dieseldrift. Det samme gælder for vedligeholdelse. Desuden larmer el-togene mindre og accelerer hurtigere. De er billigere i indkøb og er en såkaldt hyldevare i modsætning til dieseltog.

Endelig er der energimæssige systemfordele ved el-tog.

- Miljøbelastningen er meget lav, hvis kørestrømmen leveres af vedvarende energi såsom vindkraft. Videre vil den elektrificerede transport flytte over i EU's CO2-kvotesystem. Produktion af el er nemlig omfattet af kvotesystemet, og en konvertering fra diesel til el vil således flytte denne del af transporten over i en lukket pulje, hvor den maksimale udledning ikke kan overstiges.

Advarer mod to års lukning

DB Schenkers kritik af dobbeltsporet bunder i Banedanmarks plan for anlægsarbejdet med lukning af strækning i to år. Lukningen vil dog kun være i dagtimerne, nemlig kl. 9.00-18.00.

- Det vil få katastrofale konsekvenser for vores godstransport i form af forsinkelser, afbrydelser og uregelmæssigt drift, siger adm. direktør Stig Kyster-Hansen, DB Schenker Rail Scandinavia.

- En samfundsøkonomisk og vedligeholdelsesmæssigt rimelig løsning er at udskyde etableringen af det nye spor til efter Femer-forbindelsen står færdig og i stedet sporforny de 6-7 km strækning, der trænger på kort sigt, lyder opfordringen fra DB Schenker.

En anden løsning er at placere det nye spor i så stor afstand fra det eksisterende spor, at den nuværende trafik kan opretholdes uanset anlægsarbejdet.

Udvidelsen af den anden enkeltsporede strækning - Tinglev-Padborg - er der endnu ikke afsat penge til.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063