Kattegat-lukning gør transport dyrere
Med lukningen af færgeruten mellem Århus og Kalundborg ændres Danmarkskortet for erhvervslivet og transportsektoren. På årsbasis skal 135.000 lastvogne og trailere køre over Fyn foruden 80.000 andre biler. En tur mellem Glostrup og Århus forlænges med 190 km.
Sådan siger direktør Martin Aabak, Danske Speditører, som kommentar til Molslinjens fondsbørsmeddelelse om rutens indskrænkning den 20. juli og endelige lukning den 5. september.
- Sejladsen kan foregå med ganske almindelige ro/ro-skibe uden "fancy" passagerfaciliteter. Det er, hvad der er behov for.
Mange negative konsekvenser
- Der er en lang række andre negative konsekvenserne af lukning siger Martin Aabak og remser op:
* dårligere udnyttelse af materiel,
* behov for flere lastvognstrækkere,
* konsekvenser for køre/hviletid
* stigende transportpriser.
* det bliver dyrere at være virksomhed i Nord- og Vestjylland samt i Nordvestsjælland.
* øget pres på vejnettet mellem Øst- og Vestdanmark.
Sværere at disponere
- I forvejen er det ikke nemt at disponere kapaciteten mellem Øst- og Vestdanmark, fordi produktion væsentligst foregår vestpå, mens hovedstadsområdet er det store forbrugscentrum. Det bliver sværere nu.
- For detailhandelens vedkommende bliver det i sidste ende forbrugerne, som kommer til at betale for bortfaldet af den nordlige rute over Kattegat. Eksportvirksomhederne får forøget belastningen af konkurrenceevnen."
Martin Aabak peger på, at det kan blive nødvendigt at nyvurdere vejkapaciteten over Lillebælt og i Østjylland i lyset af rutelukningen, og at det kan få konsekvenser for prioriteringen af fremtidige infrastrukturprojekter, idet fjerntrafik med store lastbiler udgør en væsentligt større andel end andre steder på vejnettet. Det betyder, at selv en mindre forøgelse af lastbiltrafikken kan få betydning.
- Udbygning af vej- og brokapaciteten er dyr, og det vil være samfundsmæssigt fordelagtigt at opretholde en færgerute for gods i Kattegat, siger Martin Aabak.