23948sdkhjf

Professor: Broreparation er lappeløsning

Det, man kan nå at rette på Storstrømsbroen i løbet af tre uger, er ikke langtidsholdbart, vurderer ekspert.
Storstrømsbroen bliver ikke god som ny i et snuptag, og tre uger er derfor langt fra nok til at sikre en langtidsholdbar bro.

Sådan lyder vurderingen fra Niels Jørgen Gimsing, forhenværende bygningsingeniør og professor ved Danmarks Tekniske Universitet, efter meldingen om, at togtrafikken på Storstrømsbroen foreløbig er standset i tre uger på grund af de indtil videre to revner i broen.

- Det, man kan lave på tre uger, må betegnes som en lappeløsning. Man kan sørge for, at broen får noget ekstra styrke i det lokale område. Men det er ikke tid nok til, at man kan gennemføre større gennemgribende udskiftninger i konstruktionen, siger han.

- Det vil også sige, at den reparation, man laver, sandsynligvis heller ikke får nogen lang levetid i sig selv, fortsætter han.

Selv har han både været involveret i arbejdet med Storebælts- og Øresundsbroen, og han mener, det er vigtigt at være forudseende i arbejdet med at styrke Storstrømsbroen.

- Det er jo altid godt at være på forkant med situationen, siger han og fortsætter:

- Man må se på, hvor der er en risiko for revner, selv om de ikke optræder endnu. Det er en mere varig løsning.

Samtidig opfordrer han til, at man indstiller sig på, at den 74 år gamle bros levetid efterhånden er begrænset. Særligt når den i fremtiden vil blive udsat for endnu mere trafik med åbningen af Femern-forbindelsen.

- Hvis der begynder at optræde flere revner med jævne mellemrum, skal man nok tænke på noget mere tidssvarende i det øjeblik, Femern-forbindelsen åbne.

- Jeg vil sige, inden for de næste 25 år, skal broen udskiftes. Selv om man klarer de øjeblikkelige problemer, må man alvorligt overveje at lave en ny forbindelse over Storstrømmen, siger han

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109