23948sdkhjf

ITD: Transportens rammevilkår er for dårlige

Mogens Therkelsen benyttede lørdag sin formandsberetning ved ITD’s generalforsamling til at rette et kontant angreb mod de rammevilkår, som de danske politikere byder transportbranchen.
- Vi kan desværre konstatere, at de rammevilkår, vi i Danmark tilbyder transportbranchen, ikke er specielt erhvervsvenlige, sagde han.

- Det er politikernes opgave at sikre, at danske virksomheder får rammevilkår, der sikrer et fornuftigt erhvervsklima - og det kan gøre langt bedre, mente formanden og henviste til 2010, hvor vejgodstransporten trods svagt stigende efterspørgsel alligevel været ramt af konkurser, udflagninger og konkurrence med ulovlige metoder.

Mogens Therkelsen opfordrede politikerne til at tænke nyt for få skabt bedre rammebetingelser for vejgodstransporten. Han pegede på muligheder som:

* gunstige støtteordninger,

* lavere lønninger og

* en mere fleksibel administration af køre/hviletidsreglerne.

- Der er rammevilkår, som findes syd for den danske landegrænse. Løsningen er ikke at lave danske særregler og holde den internationale konkurrence ude. Politikerne må tage opgaven alvorligt og se på, hvordan vi undgår at gøre det mere besværligt for os selv end højst nødvendigt.

- Vi er en del af det europæiske fællesskab og EU’s indre marked. Det bliver vi nødt til at forholde os til – både som vognmænd, der skal få en forretning til at hænge sammen, og som politikere der skal sikre et konkurrencemæssigt erhvervsklima!

Bedre infrastruktur mod trængsel

Foruden gunstigere økonomiske og lovmæssige rammer om vejgodstransporten ønskede Mogens Therkelsen sig også en forbedret infrastruktur og nytænkende tilgange til de trængselsproblemer, der i stigende grad gør livet svært for den lastbiltrafik.

- Ifølge EU’s prognoser vil lastbiltrafikken i Europa blive fordoblet de kommende 20 år.

ITD-formanden fremhævede de igangværende sønderjyske forsøg med natkørsel af varer i byområderne som et eksempel på nytænkning, der kan give en nødvendig udjævning af trafikken.

- En bedre udnyttelse af døgnets 24 timer vil give en langt bedre logistik med mulighed for flere drops pr. tur, bedre udnyttelse af bilerne og mindre tomkørsel.

Forståelse for transportens betydning

Mogens Therkelsen påpegede, at branchen selv må gå forrest.

- Vi må vise vores gode vilje og samarbejdsevne for at gøre os fortjent til bedre rammevilkår. Vores fælles imagekampagne er en vej til at øge befolkningens og politikernes forståelse for erhvervet.

Formanden ærgrede sig samtidig over, at den senere tids negative omtale af branchens køre/hviletids-overtrædelser stjæler billedet fra de positive tiltag.

- J mere vi sætter den over styr, desto sværere rammebetingelserne. Så lad os give hinanden håndslag på, at det skal være slut. Ikke bare med snyderiet, som jo foretages af de få, men også med ligegyldigheden og lemfældigheden. Overtrædelser af reglerne er aldrig acceptable, og de sender et dårligt signal til omverdenen, sagde Mogens Therkelsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078