23948sdkhjf

Hvidbog fra EU: Transport 2050

EU-Kommissionen har fremlagt sin hvidbog om fremtidens transport i Europa. I hvidbogen foreslås det blandt andet at forbyde benzin/dieselkørsel i Europas byer fra 2050. Transportsektorens emissioner skal ned med 60 procent frem til midten af dette århundrede.
Europa-Kommissionen vedtog mandag den 28. marts 2011 en omfattende strategi for et konkurrencepræget transportsystem, som vil styrke mobilitet, fjerne større hindringer på centrale områder og sætte skub i vækst og beskæftigelse. Transport 2050 hedder strategien.

Samtidig vil forslagene mindske EU's afhængighed af olieimport drastisk og nedskære transportsektorens CO2-emissioner med 60 procent frem til 2050.

Opfyldelsen heraf vil forudsætte en omlægning af EU's aktuelle transportsystem. De centrale mål, der søges opfyldt senest i 2050, omfatter:

• Konventionelle benzin- eller dieselbiler må ikke længere køre i byer

• Luftfartssektoren skal benytte 40 procent brændstoffer med færre CO2-emissioner, mens emissioner fra skibsfarten skal nedskæres med mindst 40 procent.

• Halvdelen af passagerbefordringen mellem byer over mellemlange afstande og godstransporten overflyttes fra vej til jernbane og vandveje.

• Dette vil bidrage til at nedskære transportsektorens emissioner med 60 procent frem til midten af dette århundrede.

Mobiliteten skal ikke begrænses

EUs transportkommissær Siim Kallas kalder Transport 2050 for en køreplan for en konkurrencepræget transportsektor.

- Vores mål er at styrke mobiliteten og nedskære emissionerne. Vi kan og skal gøre begge dele.

- Den udbredte opfattelse af, at mobiliteten må begrænses for at bekæmpe klimaændringer, er simpelt hen ikke korrekt. En begrænsning af mobiliteten kan ikke komme på tale, men vi kan heller ikke fortsætte som hidtil. Vi kan bryde transportsystemets afhængighed af olie uden at ofre dets effektivitet og uden at bringe mobiliteten i fare. Vi kan finde en løsning, så alle vinder."

40 initiativer

Hensigten med Transport 2050 er at fjerne større hindringer og flaskehalse på mange centrale områder inden for transportinfrastruktur og investering, innovation og det indre marked.

Det tilstræbes at oprette et fælles europæisk transportområde med øget konkurrence og et fuldt integreret transportnet, der forbinder de forskellige transportformer og åbner mulighed for en gennemgribende omlægning af transportmønstrene for passagerbefordring og godstransport. Til dette formål fremsættes der i køreplanen 40 konkrete initiativer for det kommende årti.

Transport 2050 opererer med tre typer af ture:

1. Transport i byen

2. Transport mellem byer.

3. Transport over store afstande.

1. Bytransport

For bytransporten planlægges en stor omlægning til renere biler og brændstoffer. Der skal være 50 procent færre konventionelle benzin- eller dieselbiler i 2030, og de skal ud af byerne senest i 2050.

Køreplanen er:

* Anvendelsen af konventionelle benzin- eller dieselbiler til bytransport halveres senest i 2030 og udfases senest i 2050. Der sikres stort set CO2-fri godstransport i større bycentre senest i 2030.

* Senest i 2050 skal antallet af vejtrafikdræbte ligge tæt på nul. I tråd med dette mål tilsigter EU at halvere antallet af trafikofre senest i 2020. Det sikres, at EU er globalt førende inden for sikkerhed og sikkerhedsbeskyttelse i forbindelse med jernbane-, sø- og lufttransport.

2. Transport mellem byer

Her er det overordnede mål, at 50 procent af al passagerbefordring og godstransport over mellemlange afstande bør overflyttes fra vej til jernbane og vandveje.

* Senest i 2050 bør hovedparten af passagerbefordring over mellemlange afstande på 300 km og derover foretages ad jernbane.

* Senest i 2030 bør 30 procent af den del af vejgodstransporten, som transporteres cirka 300 km og derover, overføres til andre transportformer såsom jernbane eller vandveje. Målet forhøjes til 50 procent senest i 2050.

* Der etableres et fuldt funktionelt og EU-dækkende net af transportkorridorer med faciliteter, som sikrer en effektiv overførsel mellem transportformer (TEN-T basis net) senest i 2030, et højkapacitetsnet af høj kvalitet senest i 2050 og et tilhørende sæt af informationstjenester.

* Senest i 2050 forbindes alle nettets lufthavne med jernbanenettet og helst med højhastighedstog. Det sikres, at alle nettets søhavne i tilstrækkelig grad er forbundet med jernbanegodstransporten og om muligt de indre vandveje.

* Senest i 2020 etableres en ramme for et europæisk informations­styrings- og betalingssystem for multimodal transport, der omfatter såvel passagerer som gods.

* Det vil blive tilstræbt at anvende principperne om "brugeren betaler" og "forureneren betaler" fuldt ud og inddrage den private sektor i at eliminere forvridninger, skabe indtægter og sikre finansiering af fremtidige investeringer i transportsektoren.

3. Transport over lange afstande

Luft- og skibsfart vil fortsat dominere ture over store afstande og interkontinental fragt. Nye motorer, brændstoffer og trafikledelsessystemer vil øge effektiviteten og mindske emissioner.

* Flybrændstoffer med lave CO2-emissioner skal udgøre 40 % senest i 2050, og tilsvarende nedbringes EU's CO2-emissioner fra skibsbunkerfuel med 40 % senest i 2050.

* Europas flyvekontrolsystem moderniseres fuldstændigt frem til 2020, hvorved det fælles europæisk luftrum bliver en realitet: flyrejserne afkortes og gøres mere sikre, og kapaciteten øges. Det fælles europæiske luftfartsområde bestående af 58 lande og 1 mia. indbyggere færdigetableres senest i 2020.

* Intelligente transportstyringssystemer for landtransport og transport ad vandveje udbredes.

* Der samarbejdes med internationale partnere og i internationale organisationer såsom ICAO og IMO for at fremme europæiske mål for konkurrencedygtighed og klima på globalt plan.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073