23948sdkhjf

Politiske initiativer efter færge-stop

Transportminister Hans Chr. Schmidt igangsætter undersøgelser og møderække om godsrute mellem Jylland og Sjælland.
Et statsligt udbud af en ro/ro-færgerute mellem Kalundborg og Århus, der indebærer et statstilskud, er blandt de muligheder, som undersøges politisk i den kommende tid som alternativ til Mols-Liniens kombifærgerute mellem, der lukker helt midt i september.

Transportminister Hans Chr. Schmidt (V) igangsætter undersøgelser og møder kommuner, rederiforeningen, DI, Dansk Erhverv og andre interessenter. Det er det umiddelbare resultat af trafikpolitikernes drøftelser i Transportministeriet onsdag 20. juli.

- Det er vigtigere med en holdbar løsning end en hurtig løsning. Ordførerne har sagt ja til, at vi fortsætter i næste uge. Jeg ved godt, at vi rammer ned midt i ferien, og vi sætter al den kraft ind, som vi kan, siger Hans Chr. Schmidt.

Der er altså ikke en frist medio september, dvs. under alle omstændigheder må speditører og vognmænd indstille sig på længere ture over Fyn i en periode.

- Jeg er overbevist om, at trafikkøberne, som skal benytte en Kattegatoverfart, godt kan køre neden om over Fyn i nogle måneder, indtil der er etableret en ny løsning, hvis de bare har vished for, at vi arbejder for at finde en ny rute af den ene eller anden beskaffenhed, siger Henriette Kjær (K).

To færgealternativer

- Idéen om en ro/ro-færge er fantastik. Det kan ikke være rigtigt, at Århus-Kalundborg ikke kan løbe rundt, siger Jens Chr. Lund (S).

En ro/ro færge vil kræve mindre mandskab og være billigere i drift, fordi den til forskel fra kombifærgen ikke må medtage passagerer, da den kun fragter trailere.

Trafikpolitikerne vil ikke helt afskrive på forhånd, at EU-kommissionen vil acceptere en udbudsløsning i forhold til forbudet mod statsstøtte, selv om forbindelsen ikke kan sammenlignes med færger til Bornholm og Samsø.

- Intet er utænkeligt, før vi er færdige med møderne, siger Jens Chr. Lund.

- Vi skal være vildt omhyggelige med EU-reglerne, for det er ikke en færge mellem en ø og en by, men mellem to landsdele, der i øvrigt har andre forbindelser, siger Anne Baastrup (SF).

Skitseplan Grenaa-Hundested

Politikerne blev også forelagt skitseplanen fra Norddjurs og Halsnæs kommuner om genoplivning af færgeruten Grenå-Hundested med finansmanden Karsten Ree som hovedinvestor.

Denne investorgruppe vil blive indkaldt til møde i Transportministeriet, bekræfter Hans Chr. Schmidt.

Banegods om natten

En direkte, fortrinsvis natlig banegodsforbindelse mellem Århus og Høje Tåstrup bliver også undersøgt efter forslag fra Anne Baastrup og en henvendelse fra DB Schenker. Det drejer sig om anlæg af et banespor til transportcenteret "Logistikparken" i Årslev vest for Århus.

Formålet er ligesom godsfærger at undgå over 125.000 lastbiler om året ned omkring Fyn om året. Imidlertid mener Henriette Kjær, at det næppe er realistisk i forhold til økonomi og ekspropriationer at anlægge et banespor til transportcenteret i Vestårhus.

Dyrere brobizz udelukkes

Per Clausen (EL) kom ikke langt med at foreslå højere takster på Storebæltsbroen for at gøre færger over Kattegat mere konkurrencedygtige.

- Jeg fik det ud af mødet, at transportministeren ikke havde en plan, men at vi i fællesskab vil overveje forskellige løsninger, opsummerer Per Clausen.

- Der er forkert at sige, at ministeren ikke har en plan, når tingene skal undersøges, replicerer Henriette Kjær.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08