Stort rederi vil redde fragtrute
Det er svært at tjene penge ved at sende containere over Storebælt, men ejer af i Mols-Linien vil redde ruten.
Det oplyser rederiets direktør, Per Gullestrup.
Fragten af tusindvis af containere fra udlandet til Danmark hvert år via Jylland og Sjælland er i spil, når Mols-Liniens fragtrute efter planen lukker 15. september.
Færgerederiet Mols-Linien med hurtigforbindelserne mellem Odden og Aarhus/Ebeltoft har besluttet at lukke fragtruten mellem Aarhus og Kalundborg på grund af dårlig økonomi.
Der er ingen penge i at sende containere via de dyre færger over Kattegat, mener selskabet.
Men rederiet Clipper Group vil gerne videreføre ruten. Rederiet er i forvejen storaktionær i færgerederiet.
- Vi vel gerne indsætte en færge med afgange i hver retning på alle hverdage, men ikke i weekenden, siger Per Gullestrup.
Hvis der ikke opretholdes en fragtrute - privat ellers delvis offentligt drevet - vil der måske lyde et ramaskrig i det østjyske område.
Nu ser det så ud til, at der ikke kommer offentlige penge ind i en ny fragtrute, for storaktionæren i Mols-Linien - rederiet Clipper Group der sidder på 31 procent - er parat til at fortsætte fragtruten.
Hidtil har det offentlige afvist at gå ind med penge for at bevare færgefragtruten mellem landsdelene.
Siden Storebæltsforbindelsen blev etableret, har det ellers været opfattelsen, at det politiske forlig om Storebælt indbefattede, at der fortsat skulle sikres en fast færgeforbindelse - inklusiv fragt.
Men det er slut nu efter den seneste definition af aftalen. På tirsdag mødes trafikordførerne igen for at drøfte fragtforbindelsen med trafikminister Hans Christian Schmidt (V)
/ritzau/