Transport i regeringsgrundlaget
Regeringsgrundlaget, der blev præsenteret i sidste uge, indeholder følgende målsætninger og initiativer på transportområdet:
Forslag om en kilometerbaseret afgift på lastbiler .
Fremrykke investeringer for i alt 10 mia. kr. i 2012. Det drejer sig blandt andet om investeringer i veje, baner og cykelstier.
De største byer skal have større frihed til at etablere effektive "ren luft zoner" som en forbedring af de nuværende miljøzoner.
Forslag til en provenuneutral reform af afgifterne på personbiler, der skal sikre, at der købes biler, der forurener mindre.
Strategi for fremme af energieffektive køretøjer som hybrid plug-in, el-biler mm., som omfatter infrastruktur mm.
Regeringen vil arbejde for, at 2/3 af midlerne til infrastruktur bruges til kollektiv trafik og 1/3 til veje.
Elektrificering af en større del af jernbanenettet.
Regeringen vil i 2012 fremlægge en klimaplan, der fastsætter et mål for reduktion af drivhusgasser fra ikke-kvotesektoren, herunder transportsektoren.
Togforbindelser med væsentligt lavere rejsetid både indenlandsk og til/fra udlandet.
Udvikle forbindelserne mellem Øst- og Vestdanmark, herunder fortsætte undersøgelserne af en Kattegatforbindelse.
Videreføre og udvide brugen af halvoffentlige selskaber til finansiering af større infrastrukturprojekter (OPP-projekter).
Regeringen vil afdække, hvornår det er økonomisk fordelagtigt at anvende OPP til offentlige infrastrukturprojekter.
Tage initiativer, der bidrager til at bevare Københavns Lufthavn som et centralt knudepunkt.
Regeringen vil evaluere, om der i forlængelse af strukturreformen kan etableres en mere hensigtsmæssig organisering af den kollektive transport i Danmark.
Fremme cyklismen gennem cykelpuljer og ændringer af færdselsloven til gavn for cyklisme
Styrke bekæmpelsen af "sorte pletter"'
Øge omfanget af automatisk fartkontrol.
(kilde: DI Transport)