Opsang til transporterhvervet
Justitsministeren opfordrer brancheorganisationerne at luge ud blandt de brodne kar.
Han opfordrer nu branchen til selvransagelse.
- Jeg har noteret mig, at flere brancheorganisationer har taget afstand for de overtrædelser, som blandt andet er dokumenteret i TV-programmet. Jeg forventer, at det ikke kun bliver ved ordene. Branchen må gøre alt, der står i dens magt for at højne moralen blandt vognmænd og chauffører.
Lars Barfoed bekender sig både som "strammer" og "slapper" på én gang. Derfor får opsangen ikke konsekvenser for arbejdet med at lempe straffen for overtrædelser, der kan tilskrives fejlindtastninger.
Antallet af virksomhedskontroller ligger i dag under EUs norm, så det vil justitsministeren have effektiviseret. Det samlede antal af virksomhedskontroller vil ikke blive øget, men det vil antallet af kontroller målrettet mod manipulation af lastbilens fartskriver.
- Vi må først og fremmest fange dem, der spekulerer i at gøre noget ulovligt. Vi har ikke ressourcer til at øge antallet af kontroller, siger Lars Barfoed.
- Det er ærgerligt, at justitsministeren ikke forstår, at der er brug for at gøre en langt større indsats i forhold til vejkontrol, siger Per Clausen (EL).
Han støttes af SFs trafikpolitiske ordfører Anne Baastrup, som mener, at Danmark er ved at udvikle sig til Det vilde Vesten.
- Hvis vi får løftet vognmandsbranchen og får fat i alle de brodne kar, vil det give penge til statskassen.
Hun er dog tilfreds med, at justitsministeren vil lempe de utilsigtede bagatelfejl.
Intet nyt vejkorps
Lars Barfoed afviser at oprette et særskilt lastbilpoliti eller vejkorps. Derimod har han aftalt med transportminister Hans Chr. Schmidt (V), at virksomhedskontrollen flyttes fra færdselspolitiet til Trafikstyrelsen.
Den melding tager ITDs formand Mogens Therkelsen ad notam. Det afgørende er en effektiv kontrol.