Staten tjener på billeasing
Brancheforeningen Finans & Leasing afviser, at leasingselskaberne bruger et skattehul.
- I mange tilfælde vil leasing give staten større indtægter end ved køb, siger han.
- Faktum er, at ordningen om betaling af forholdsmæssig registreringsafgift har indbygget en "strafrente", som udligner likviditetsforskydningen og gør ordningen neutral for statskassen.
- Renteudgiften er ikke fradragsberettiget.
- I den seneste tids kritik af leasingselskaberne glemmes det, at når der alene betales forholdsmæssig registreringsafgift, må bilen kun anvendes i den aftalte, kortere leasingperiode. Derefter skal der betales ny afgift. Det kan derfor på ingen måde sidestilles med køb.
- Hvis man for eksempel tre på hinanden følgende gange leaser en ny bil for tre år af gangen vil man samlet set have betalt 17 pct. mere i registreringsafgift end ved køb af en tilsvarende bil. Da leasing helt overvejende sker ved nye biler, vil staten over tid faktisk kunne få større indtægter via denne ordning end ved køb, siger Christian Brandt.
- Faktum er, at leasingselskaber helt retmæssigt kan indregistrere på baggrund af mindstebeskatningsprisen, da der er tale om et driftsaktiv.