DI Transport positiv overfor klimastrategi
Regeringen fremlagde torsdag den 24. februar 2011 dens plan for, hvordan Danmark skal blive fri af fossilt brændsel i 2050. Det har store konsekvenser for transportsektoren, der næsten udelukkende er drevet med fossilt brændsel.
DI Transport finder det positivt, at regeringen ikke lægger op til at øge afgifterne på transport.
- Man løser ikke klimaudfordringerne ved at øge afgifterne på transport eller brændstof, der allerede idag er meget høje pr. ton CO2, siger erhvervspolitisk konsulent i DI Transport Rune Noack.
- Højere afgifter vil have en klar negativ effekt på konkurrenceeven og væksten.
Væk med registreringsafgiften
DI Transport anbefaler, at registreringsafgiften på biler lægges om til en årlig CO2-afgift. Herved opnår Danmark en grønnere og yngre bilpark.
- Vores beregninger viser, at det alene kan nedbringe CO2-udledningen fra personbilerne med 10 pct. vel at mærke uden at ramme vores mobilitet, og det vil gøre det mere attraktivt at købe biler med lavt eller ingen CO2-udledning, forklarer Rune Noack.
Biobrændstof er fint
Derudover kan DI Transport støtte et krav om iblanding af 10 % biobrændstof i 2020, som foreslået af regeringen.
- Biobrændstof er et fint alternativt til blandt andet den tunge trafik. På den korte bane bør vi se på vores energiafgifter, der forhindrer brugen af biobrændstof i lastbiler og busser, siger Rune Noack fra DI Transport og supplerer:
- Derudover bør vi komme i gang med at få elektrificeret jernbanen, og øge energieffektiviteten ved at udbrede brugen af modulvogntog yderligere i Danmark og ikke mindst i resten af EU.