23948sdkhjf

Lastbiler får egen mekanikeruddannelse

Omlægning af mekanikeruddannelser træder i kraft til sommer
Kommende lærlinge skal fra første dag beslutte sig, om de vil rode med familiebiler eller tunge køretøjer. Mekanikeruddannelsen splittes i to allerede fra august, en for personbiler og en for lastvogne.

Den nuværende mekanikeruddannelse nedlægges syv år efter fusionen af daværende personbil-, lastvogns- og autoelektromekanikeruddannelser. Opdelingen i to retninger er en formel justering til de faktiske forhold på de tekniske skoler.

"Industriens Uddannelser" gennemførte en rundspørge om fremtidens mekaniker blandt 1000 virksomheder for halvandet år siden. Den afslørede, at profilen på de to grupper lærlinge er forskellig. Lastvognsspecialet følges af mere voksne end de typisk 16-17 år for personvognslærlinge, som kommer lige fra folkeskolen.

- Lastvognsmekanikere er en lille, sluttet kreds. De identificerer sig meget som "vi er lastvognsmekanikere", selv om det stadig hedder mekaniker med speciale i lastvogn, mens de andre ikke vil sige "vi er personvognsmekanikere", siger konsulent Susanne Ottesen fra Dansk Metal.

Lastvognmekanikere så at sige arver uddannelsesudvalget i modsætning til almindelige mekanikere. Endelig er der forskel på kundebetjeningen. Personbilmekanikere er i kontakt med forbrugere, mens lastbilmekanikere servicerer mennesker og firmaer, der selv er i branchen. Det giver en anden selvforståelse, påpeger Susanne Ottesen.

Uændret budget

Omlægningen af mekanikeruddannelsen kræver ikke nye penge, og der er heller ikke en ambition om færre skoler. De specialiserer sig allerede, understreger Susanne Ottesen.

Undervisningsministeren har godkendt ændringen og har sendt de to nye mekanikeruddannelser i udbud blandt de tekniske skoler efter indstilling fra rådet for erhvervsuddannelserne, REU, oplyser chefkonsulent Benedikte Sølberg fra "Industriens Uddannelser", hvor hun arbejder for det faglige udvalg bag de nye mekanikeruddannelser.

Næste skridt

Den næste opgave for det faglige udvalg er en uddannelsesmodel, hvor den afsluttende svendeprøve måske erstattes med prøver i løbet af uddannelsen, den såkaldte porteføljemodel. Den omlægning begynder Metalindustriens Uddannelsesudvalg først at tage fat på til efteråret eller næste år, så de to opsplittede uddannelser færdiggøres fortsat med den traditionelle svendeprøve, oplyser Benedikte Sølberg.

- Vi kunne ikke nå at lave en ny svendeprøve på en helt anden tankegang. Parterne (Dansk Industri og Dansk Metal) skal være enige, hvis svendeprøven skal laves om, og den diskussion har vi slet ikke haft endnu, slutter Benedikte Sølberg.

Positivt for branchen

Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark bakker op om opdelingen, oplyser konsulent Christian Damgaard, CAD.

- Det er en positiv omlægning, der vil styrke branchen. Der sker så meget specialudvikling i lastvogne, som ikke kan bruges i personvogne, og omvendt, konstaterer han.

Christian Damgaard håber på en centralisering og næsten halvering af uddannelsessteder, så lastvognsuddannelsen blev udbudt af tre-fire tekniske skoler og personvognsuddannelsen 10-12 steder frem for de nuværende op mod 25 steder.

- Det vil forbedre uddannelserne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.408