23948sdkhjf

Ovethi overtager dækfirma i Kolding

Det fynske dækfirma bliver mere og mere landsdækkende. Nu har firmaet 12 afdelinger.
Ovethi, Dansk Dæk Service, har pr. 1. april 2011 overtaget forretningen AAV Dæk i Bramdrupdam ved Kolding. Firmaet hed tidligere Per Carlsens Autogummi. Ovethi viderefører forretningskonceptet uændret.

- Vi overtager det bestående personale og ser frem til at betjene alle kunder i området som hidtil, siger Preben Thinggaard fra Ovethi.

Med overtagelsen af Kolding-firmaet har Ovethi 12 afdelinger ud over hovedsædet i Gelsted på Vestfyn.

- AAV Dæk er et gammelt dækfirma, som har bestået i mange år. Det blev solgt til en kollega/konkurrent for fire år siden, men nu overtager vi de tre ansatte. Firmaet har kørt samme service, som vi gør i vores virksomhed. Derfor er det en naturlig og god overtagelse, siger Preben Thinggaard, der selv har været i Ovethi i 52 år. Firmaet blev startet af hans far i 1954.

Ovethi er bredt set landsdækkende, og det er det eneste firma tilbage på markedet, der kun opererer med dæk og fælge.

- Vi foretager ikke mekanisk arbejde som reparationer, olieskift, lyddæmpere og andet mekanisk arbejde. Til gengæld laver vi alt med dæk og hjul: montering, afbalancering, sporing mm. Det tilbyder vi fra alle vores butikker.

25 servicevogne

Ovethi startede inden for landbrugssektoren, hvor man kørte ud og skiftede dæk for landmændene. Det gør man fortsat med 25 servicebiler.

Lastbiler, person- og varebiler kommer normalt på værksted, når der skal ordnes noget med dækkene. Det er kun ved breakdown, at Ovethi sender en mand ud for at skifte dæk.

Ovethi handler med alle fabrikater af dæk. Der findes jo i dag flere hundrede fabrikater af dæk. I lande som Kina og USA, sætter bare et navn på siden. Men så hedder det bare noget andet.

Næste gang Sjælland

Herhjemme er Ovethi den tredjestørste dækleverandør med afdelinger på Fyn og i Jylland. På Sjælland har man ikke en stående butik, men det er det næste store ønske, som Preben Thinggaard har.

- Den geografiske dækning er vigtig. Det betyder meget, at man er i lokalområdet for vognmændene. Man skal ligge nogle trafikale steder. Derfor er det meget fint, at vi nu ligger lige i Trekantområdet.

Vi handler med alle segmenter som privatmennesker, vognmænd, autoforhandlere og maskinhandlere. Vi handler også med dækkollegaer.

Når det handler om person- og varevogne, satser Ovethi udelukkende på kvalitetsmærker.

- Mange af de dæk, der kommer fra Fjernøsten, ser meget fine ud, når de ankommer; men det er ikke samme kvaliteter. Derfor anbefaler vi kun de dyreste og bedste mærker.

- Vores måde at behandle kunder på er at vejlede. Der er ikke mange mennesker, der kan se forskellen. Derfor er dæksalg er en ren og skær tillidssag.

- Vi bruger vores tid på at finde ud af, hvad kunden ønsker og hvordan hans kørselsforhold er. Inden for lastbiltransporten er det ofte et spørgsmål, om vognmanden vil køre med regummierede dæk eller nye dæk. Her går vi ind og hjælper med at finde ud af, hvad han bedst er tjent med i forhold til kørselsmønster.

Kinesisk kvalitet

Ovethi importerer et kinesisk kvalitetsmærke inden for lastbildæk. Det hedder Aeolus.

- Der er ingen problemer med det. Vi har haft stor succes, siger Preben.

- Jeg har været i Kina en hel del gange og set mange fabrikker. De har ikke egen selvstændig udviklingsafdeling, men kopierer et gammelt mønster og laver et dæk. Man kan ikke se, hvad forskellen er i forhold til at andet dæk.

Et havari er dyrt for vognmanden. Når et dæk eksploderer, ryger der også en skærm og andet samtidig. Det har man ikke råd til. Så her kører vi også hele vejen igennem på kvalitet.

I øjeblikket kommer der løbende prisstigninger på alle typer af lastvognsdæk. der har været prisstigninger ved årsskiftet, og det er sket igen pr. 1. april.

Flere prisstigninger

- For at det ikke skal være løgn, får vi prisstigninger igen til maj. En vognmand har meget svært ved at forstå, at et trailerdæk i dag koster 500 eller 600 kroner mere end sidste år. Men der er ikke noget at gøre ved det lige nu. Men man ved ikke noget om situationen fortsætter uændret. Det er jo verdenspolitisk det, der foregår.

- Dels er råmaterialerne steget ganske enormt; men det forklarer ikke det hele. Dæk er gået hen og blevet en mangelvare. Da krisen startede mistede dækfabrikkerne mange førstemonterings-ordrer til bilfabrikkerne. Det medførte, at lagrene blev kørt ned til et minimum

- Nu er bilindustrien kommet i gang igen, og så mangler vi lige pludselig dæk. Lastvognsdæk har været en mangelvare det sidste halve år, siger Preben Thinggaard.

- Trailerfirmaerne mangler også dæk til deres førstemontering. Så dækmanglen er hele vejen rundt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089