Dejligt distributionskøretøj
TEST. Vogntog kan bruges til andet end bare lige godstransport. Det kan også - som i det aktuelle tilfælde - bruges til at undervise skolebørn i kampagnen Trafiksikkerhed i Øjenhøjde. Danske Fragtmænd har netop sponsoreret en ny Volvo FM til projektet. Bilen blev testet til og fra Transport 2011 i Herning.
De herlige og til tider måske lidt for friske unger er dog ikke kun interesseret i selve undervisningen. De fleste - også pigerne - stiller en masse spørgsmål om det sættevogntog, som danner ramme om min undervisning.
I og med der er tale om et helt nyt køretøj bestående af en Volvo FM 6x2 trækker med pusheraksel og en 2-akslet sættevogn med løftbar foraksel og drejemekanisme på den bageste aksel, er undervisningsforløbet en stor glæde for mig. Desuden har jeg i tidens løb kun opnået at få et helt nyt køretøj en eneste gang før, selv om jeg har prøvet at køre i mange nye køretøjer.
Selv om den nævnte vogntogskombination kan synes stor, er køretøjet utroligt let at manøvrere. Det er faktisk alfa omega, når køretøjet skal bakkes ind i snævre skolegårde. Vel at mærke skolegårde, hvis størrelser de pågældende pedeller på forhånd har vurderet til at have rigeligt plads. Det der med rigeligt plads får i mange tilfælde en anden vurdering, når vogntoget dukker op udenfor skolerne.
Nyt førerhusinteriør
Med FM 11, der blev introduceret for godt og vel tre år siden, fik førerhusene i Volvos tunge lastbilserier (FM og FH) fuldstændigt nyt interiør med masser af plads og et førersæde med fantastisk ergonomi. Nye smarte opbevaringsrum, nye senge, en afslappende passagerstol med hvileindstilling, et avanceret belysningssystem og mageløst radioanlæg med CD, Bluetooth, USB og iPod-funktioner. Alt sammen noget, der bidrager til øget komfort for chaufføren.
Flagskibet Volvo FH16 har de samme nye funktioner sammen med mange funktionelle og designmæssige detaljer, der forstærker fornemmelsen af eksklusivitet.
Dog er der en markant forskel mellem FM- og FH-førerhuset. Gulvet. For at få plads til 11 liters motoren har FM-førerhuset en høj motorkasse.
Ny 11 liters motor
Kunderne har ønsket mere trækkraft i FM-modellerne. Derfor udviklede Volvo Powertrain en ny 11 liters motor, der opfylder Euro 5-standard ved hjælp af efterbehandling af udstødningsgasserne med SCR-teknologi.
Motoren er tilgængelig i to kraftversioner. 390 hk og 410 hk og 1950 Nm moment. Motoren giver en høj effekt ved både lave og høje motoromdrejningstal. Dens økonomiinterval er mellem 1050 og 1500 omdrejninger/minut. Hele 95 procent af det maksimale moment er tilgængeligt i dette interval.
Moderne design
Volvo FM har samme design som FH og FH16 modellerne. Altså et opgraderet ydre med hensyn forlygter, solskærm og Globetrotter-skilt. Førerhusets interiør er designet til at give optimale betingelser for sikker kørsel og fleksibel opbevaring. Desuden gør FM-førerhusets lave indstigningstrin det mere praktisk for chauffører, der stiger ind og ud af lastvognen mange gange i løbet af dagen.
Volvo FM fås ligeledes med et nyt Globetrotter LXL-førerhus. Det byder på mere plads, og ekstra komfort. Sammenlignet med det almindelige Volvo FM Globetrotter-førerhus har det nye LXL førerhus 150 millimeter ekstra ståhøjde.
At Volvo markedsfører FM 11 som en stærkt bil til indenrigskørsel er altså mere end bare pral.
Tættere på vejbanen
Bortset fra at FM-førerhuset et tættere på vejbanen end FH-førerhuset, er der tale om nogenlunde ens køreegenskaber og komfort. Det eneste, som kan være lidt irriterende, er, at man nødvendigvis skal vænne sig til at gennemgangen i FM-førerhuset er spærret af den høje motorkasse.
Til gengæld byder førerhuset så på adgangsforhold, der svarer nogenlunde til at gå op eller ned ad en lav trappe.
Den 6-cylindrede D11A-motor er konstrueret efter topmoderne grundprincipper med turbo, intercooling, et langt topstykke med 24 ventiler, en overliggende knastaksel og brændstofsystem med elektronisk styrede enhedsinjektorer.
Den aktuelle FM er monteret med en Euro 5-motor med 410 hk effekt og 2100 Nm drejningsmoment. Dermed er det også indlysende, at der er tale om en motor med tilstrækkelig trækkraft til de 46 ton totalvægt, som den aktuelle trækker/sættevognkombination havde. Desværre havde jeg kun lejlighed til at prøvekøre vogntoget uden læs i denne omgang.
Motoren er usædvanlig støjsvag og den automatiserede I-Shift gearkasse er let og præcist. Det er bare en ekstra fjer i hatten, som også rummer generelt fine køreegenskaber samt velfungerende førerhus- og chassisaffjedring.
Tekniske specifikationer
Model: Volvo FM 4x6 trækker.
Motor: D11A Euro 5.
Slagvolumen: 11 liter
Max. effekt: 410 hk.
Max. Moment: 1950 Nm.
Gearkasse: I-shift AT2612D.
Geartrin: 12 + 4 bakgear.
Drivaksel: RS 1356SV.
Udveksling: 2,79:1.
Akselafstand: 4,1 meter.
Affjedring: Parabel for. Luft bag med fire bælge og niveauregulering.
Bremser: EBS-skivebremser på alle hjul.
Hjælpebremse: Elektronisk styret VEB motorbremse.
Førerhus: Globetrotter L2H2.
Affjedring: 4 punkt luft.
Totalvægt: 26.000 kg.
Køreklar egenvægt: 8500 kg. Sættevogn
Fabrikat: Kel-Berg.
Bremser: Tromlebremser på alle hjul.
Affjedring: Luft.
Aksler: BPW.
Totalvægt: Max 35.000 kg. Fordelt med 15 ton hovedbolttryk og 2x10 ton akseltryk.
Køreklar egenvægt: Cirka 7,5 ton.