23948sdkhjf

Snart anløber færgerne Norra Hamnen

Nu påbegynder CMP flytningen til Norra Hamnen i Malmø. Færgetrafikken kommer først, og midt i maj begynder Finnlines' RoPax-færger at besejle de nye terminaler.
Omtrent samtidig flytter kombitrafikken – der håndterer gods via jernbane – til Norra Hamnen. I alt investeres der omkring 900 millioner svenske kroner i den nye havn, der femdobler CMP's godskapacitet i Malmø.

Byggeriet i Norra Hamnen i Malmø har varet omkring to år. Nu er tiden inde til at flytte dele af godshåndteringen og starte op på nye, topmoderne anlæg. Den 16. maj finder den officielle premiere sted. Her anløber Finnlines' RoPax-færger Norra Hamnen for første gang.

– Det føles sjovt endelig at få lov til at tage vores nye anlæg i brug. Flytningen får stor betydning for virksomheden. Godskapaciteten øges, og håndteringen bliver lettere for både os og kunderne, siger Bart Steijaert, ansvarlig for CMP's havne- og terminalaktiviteter.

Den nye terminal kan tage imod tre færger samtidig. Vanddybden er 8,5 meter, men kan øges til 10 meter på et senere tidspunkt.

Lastbiler ud af centrum

– Når færgetrafikken nu flyttes ud til Norra Hamnen, forsvinder en stor del af lastbiltrafikken fra Malmøs centrum. Denne del af transportkæden bliver enklere, men frem for alt slipper Malmøs indbyggere fremover for støj og udstødningsgas, fortsætter han.

Finnlines bliver de første til at bruge de nye terminaler. De håndterer hvert år 250.000 trailere og lastbiler i Malmø.

– Vi har haft et vellykket samarbejde med CMP i Malmø gennem 29 år og er nu stolte over at være den første virksomhed, der får lov til at flytte til de nye moderne anlæg. Derved kan vi blive mere effektive i vores virksomhed. Takket være den kapacitetsforøgelse, som de nye terminaler medfører, kan vi også på sigt udvikle vores tjenester endnu mere, siger Antonio Raimo, linjechef i Finnlines.

Ud over godshåndteringen tilbyder Finnlines også passagertrafik mellem Malmø og Travemünde, en trafik, der er vokset kraftigt i de senere år og er blevet en stadig stærkere konkurrent til de øvrige færgeruter mellem Sverige og Tyskland.

– Dette er det seneste eksempel på vores tjenesteudvikling, og vi er meget stolte af, hvad vi har opnået på et så konkurrenceorienteret marked. Desuden er vi sikre på, at flytningen til de nye anlæg betyder, at Finnlines kan videreudvikle passagertrafikken og gøre Malmø til et endnu vigtigere knudepunkt mellem Sverige og kontinentet, fortsætter Antonio Raimo.

Auto-gate til lastbiler

Flytningen til Norra Hamnen medfører som sagt en række forbedringer for CMP og kunderne. Håndteringen kommer til at foregå hurtigere, men bliver også sikrere takket være ny teknik.

– Det måske bedste eksempel på dette er den nye ind- og udtjekningskontrol, fortæller Bart Steijaert. Via den såkaldte autogate kan lastbiler og gods automatisk "tjekke ind" på området ved hjælp af it- og kamerateknik, som identificerer lasten og sørger for, at den kommer det rigtige sted hen.

I maj tager CMP også den nye Kombiterminal i brug. Via denne terminal kobles Norra Hamnen på jernbanenettet. Her er der et 800 meter langt tilslutningsspor, men også to læsnings- og losningsspor, hvor man kan håndtere gods fra et helt togsæt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064