23948sdkhjf

Færgestop kan skubbe jernbanegodset i gang

DB Schenker øger antallet afgange fra Aarhus og ser Årslev som et jysk Høje-Taastrup.
Mols-Liniens lukning af sin rute Aarhus-Kalundborg bringer Årslev i det vestlige Aarhus på trafikpolitikernes landkort. Her kunne der om nogle år bygges en kombiterminal. De aktuelle knudepunkter i området er havnen i Aarhus og kombiterminalen i Taulov, som ligger 92 km syd for Aarhus.

- Posen er blevet rystet, og der er mulighed for at tale ordentlig sammen om tingene. Det er spørgsmål som kvalitet, tider, materiel og herunder løftbare trailere, forklarer Ove Holm, DTL.

Jernbanen kan tage en tredjedel og måske op til halvdelen af den nuværende volumen på godsfærgen Aarhus-Kalundborg.

- Grunden til, at det ikke sker i dag, er en kombination af pris og konkurrence. Det har været forholdsvis gunstigt at sejle trailerne over Kattegat med Mols-Linien, samtidig med at jernbanen har haft nogle imageproblemer.

Den fremtidige Aarhus-Kalundborg rute vil sandsynligvis forhøje de nuværende overfartspriser og have færre afgange. Det kan rykke ved balancepunktet mellem transportformerne.

Mols-Linien underbød

- Vi har haft svært ved at konkurrere med Mols-Linien, lyder forklaringen fra adm. direktør Stig Kyster-Hansen fra banegodsfirmaet DB Schenker Rail Scandinavia.

- Jernbanen har ikke haft de store mængder mellem landsdele. Trods de dårlige betingelser er der alligevel gode eksempler på, at banegodset godt kan lade sig gøre, hvis man tænker logistikken ordentlig igennem og inddrager miljøkalkuler i beslutningen.

- En eventuel kombiterminal i Årslev ligger fantastisk godt i forhold til vejsystemet. Årslev kunne blive en lige så god placering for Aarhus, som kombiterminalen i Høje-Taastrup er for hovedstadsområdet.

Kan hurtigt udvide

DB Schenker Rail Scandinavia samarbejder med A.P. Møller-Mærsk om to-tre ugentlige godstogsafgange mellem Aarhus Havn og Høje-Taastrup. Det vil nemt kunne geares op til en daglig tur.

Desuden er der et banegodssystem mellem Taulov, Høje-Taastrup og Malmø, som Stig Kyster-Hansen arbejder på at splitte op i et dagligt tog mellem Taulov og Høje-Taastrup. Der skal så et separat tog videre til Malmø.

- Vi er i fuld gang med at geare kapaciteten op i de to togsystemer. Alene dette vil kunne tage op til 30.000 trailerpladser, som kan fordobles til 50.-60.000 trailere, containere og veksellad.

- Det svarer til fire tog mere i hver retning hvert døgn. Det er der sagtens plads til, erklærer Stig Kyster-Hansen.

Markedet ønsker primært nattrafik, og det passer fint med os.

Indvielse den 26. august

I øvrigt er man snart færdig med en udvidelse af kombiterminalen i Høje-Tåstrup. Der bliver en indvielse den 26. august.

Udvidelsen vil komme til at betyde omlægning af gods fra Finland, som fragtes med et andet af DB’s datterselskaber. I stedet for at blive fragtet til containerhavnen i Aarhus og derefter sejlet til Kalundborg, skal godset sættes på toget i Stockholm og køres over Øresundsbron til Høje-Taastrup.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073