23948sdkhjf

Tester aerodynamiske trailere

De lover, at man kan spare brændstof og de betragtes som miljøeffektive: aerodynamiske trailere. Den nye øko-trailer er et blikfang, men hvad har den egentlig at byde på? Dachser tester i øjeblikket traileren.
Luftmodstand sluger brændstof.; men kommer man mere effektivt til sin destination med aerodynamisk-optimerede biler?

Faktum er, at sidebeklædte trailere ikke kun ser pæne ud, men luften strømmer også nemmere forbi. Strukturfrie vægge og rulleoptimerede dæk skal forstærke denne effekt. Jo mindre modstand, desto mindre skal der til for, at lastbilen kommer frem. Det reducerer brændstofforbruget, sparer penge og skåner miljøet. Det lyder logisk, men er det virkelig så nemt?

Dachser tester i øjeblikket luftmodstandsreducerende trailere i en række filialer. Som en førende innovator i branchen, er det naturligt for Dachser at overveje nye teknologier.

Forsøgene har vist, at den aerodynamiske trailer faktisk giver mindre vindmodstand, men er også mere sårbar over for sidevind. Med hensyn til brændstof er der blandt trailerproducenterne tale om op til fem procent mindre brændstofforbrug. Christian Stützle, Operations Manager hos Dachser Baindt, hvor en af trailerne er i brug, kan påvise at det hos dem drejer sig om to til tre procent, som traileren har sparet. Godt for miljøet og pengepungen.

Men brændstof alene er ikke det eneste fokus

- Plastikpanelerne er sammensat af mange enkeltdele, som er meget vedligeholdelsesintensive," siger Cornelia Blenk. Hun er ansvarlig for flådestyring trailere/lastbiler i Dachser.

- Da komponenterne endnu ikke er i serieproduktion, og dermed dyre at fremstille, bliver det dyrt., hvis der skal reparation og udskiftning af dele til. Udbuddet af reservedele er heller endnu ikke garanteret over alt, hvilket kan forårsage længere perioder uden kørsel.

Rent sikkerhedsmæssigt er aerodynamiske trailere gode: Sidepanelerne reducerer stænk fra lastbilen og giver ekstra beskyttelse for fodgængere og cyklister. Ikke desto mindre, ser Christian Stützle rum til forbedring

- Hjulafskærmningen strejfer tilkørselsforanstaltningerne til ramperne, da pladsen ikke er stor, siger hun. Samlet set er hun dog glad.

- Jeg har testet traileren og fik et meget positivt indtryk. Chaufførerne ser ud til at være tilfredse. De er i sidste ende den afgørende faktor for at spare brændstof og beskytte miljøet. Fordi kun de lastbiler der køres effektivt, forbruger mindre brændstof. Dachser afholder derfor løbende uddannelse af chauffører.

Konklusion er, at aerodynamiske trailere kan bidrage til en bedre miljøbalance. På omkostningssiden er der stadig masser af potentiale for optimering, for at kunne indføre trailerne i hele virksomheden.

I sidste ende er det kombinationen af moderne teknologi, optimal udnyttelse af tilgængeligt lastrum og en effektiv kørestil, det som sparer penge og giver betydelig lavere CO2-udledning.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063