Doblo med åbent lad
Fiats nye "Work Up"-udgave af Doblo Cargo er en af markedets bedste ladbiler til lette transportopgaver. Det vurderer transportmagasinets Per Fischer efter en prøvekørsel her i sommer.
I den forbindelse har Fiat lanceret en ny model: Doblò Cargo Work Up. Det er en mindre, men elegant erhvervsbil med åbent lad. Den er til lette transportopgaver og kan med rette kaldes for dette felts "Benjamin". Bilen får premiere på det danske marked i næste måned.
Bortset fra det åbne italienskfremstillede lad er komponenterne, køreeegenskaberne og komforten i Work Up stort set identisk med det resterende modelprogram.
Som helhed er Fiat Doblò Cargo - og dermed også Work Up-modellen - en alsidig, rap og komfortabel varebil med gode køreegenskaber.
Den et attraktivt køb for vognmænd, entreprenører og andre kunder, der har brug for en mindre varebil med mange fordele som for eksempel høj nyttelast, god brændstoføkonomi og lav grøn ejerafgift.
Doblo Cargo har en af markedets mest miljøvenlige Euro 5-motorer med både partikelfilter og automatisk Start/Stop-funktion som standard.
Jeg har tidligere kørt i de tre i forvejen kendte versioner af Doble Cargo og så frem til en prøvekørsel af den nye Work Up her i sommerferien.
Venlig og letkørt
Efter mere end 500 kilometers prøvekørsel på landevej, motorveje og i bytrafik, er jeg tilbøjelig til at give Fiat ret i deres roser. Modellen er en af markedets bedste ladbiler, i den lette klasse.
Som helhed afslørede prøvekørselen både gode og dårlige sider af bilen. I dette tilfælde var det dog småt med det dårlige.
Fiat Dobló Work Up er en venlig, funktionel og komfortabel varebil til formål, den primært har adresse til eksempelvis lette transportopgaver som kurerkørsel, pakketransport, håndværkeres værktøj og materialer samt lignende opgaver. At bilen samtidig har en smart udseende, gør den bare endnu mere eftertragtet,
Personbil komfort
Bortset fra en lettere irriterende vindstøj fra taget og ligeså irriterende skygger på speedometeret, vurderer jeg, at den pågældende bil er ligeså komfortabel at køre, som en personbil i mellemprisklassen.
De brede fordøre giver optimale ind- og udstigningsforhold. Optimalt er også ordet der dækker den behagelige kørestilling. Der er masser af plads bag rattet. Der er en usædvanlig lækker førerstol. Rattet kan justeres i såvel hældning som højde.
Køreglæden bliver bestemt ikke bliver mindre af elektrisk rudehejs i begge døre og elektrisk justerbare sidespejle.
Eftersom den 1,6 liter store, 4-cylindrede og 105 hk stærke common-rail motor byder på god og harmonisk fremdrift sammen med det lette og præcise gearskifte, er der på disse væsentlige punkter tale om generel høj kørekomfort.
Masse af plads
Derudover fortjener førerkabinens indretning særlig ros. Ikke kun på grund af airbag i både fører- og passagerside, men også fordi der er masser af aflæggerplads.
Udover en stor skuffe under passagerstolen er der store rum i begge døre, et mindre rum over pedalerne og et rum til papirer midt på instrumentbordet. Desuden er der en rummelig hylde i fuld bredde over frontruden.
Bliver gode venner
Siddende bag rattet af en Doblò Work Up, føler man sig faktisk som herre over enhver situation både udenfor og inde i bilen. Med undtagelse af de før nævnte skygger på speedometeret, er instrumentbordet let overskueligt - og da diverse betjeningsstilke er logisk placeret, tager det ikke lang til at blive gode venner med sådan en bil.
Udsynet gennem i forholdsvis store ruder i de fortrinlige todelte sidespejle gør det betydeligt nemt at holde øje med den øvrige trafik
Og da andre væsentlige faktorer som køregenskaber, styring og manøvredygtighed, sammen med bremser også lever op til moderne krav og standard, er der faktisk tale om en god bil til en fornuftig pris på 147.999 kroner inklusive 30 procent registrerings afgift, eksklusiv moms.
Tekniske specifikationer
Model: Fiat Doblo Work Up.
Motor: Common-Rail euro-5 turbodiesel med 1,6 liters slagvolumen, fire cylindre og 16 ventiler.
Brændstofforbrug: 17,5 km/l ved blandet kørsel.
CO2-udslip: 136 gram/km.
Effekt: Max. 105 hk ved 4.000 omdr./min.
Moment: Max. 290 Nm ved 1.500 omdr./min.
Gearkasse: Manuel 6+1 trin.
Anhængervægt: Max. 995 kg.
Max totalvægt: 2.505 kg.
Lasteevne: 1.016 kg.
Køreklar nyttelast: 885 kg.
Ladstørrelse: 2,30 x 1,86 m.