Plads til Storstrømsbro i udvidet Femer-budget
Sund & Bælt underspiller EUs støtte i status for tunnelen, men Dansk Folkeparti mener, at der kan bygges en ny Storstrømsbro for Femer-bevillingerne.
Den idé er Dansk Folkepartis trafikordfører Kim G. Christiansen med på. Han foreslår at bygge en helt ny, 2-sporet jernbanebro parallelt med den nedslidte Storstrømsbro.
- Den udgør alligevel en flaskehals med kun et jernbanespor, siger han, og henviser netop til, at en ny bro til omkring 3 milliarder kroner kan finansieres over Femer-budgettet.
Sund & Bælt underspiller EUs støtte til den faste forbindelse over Femern Bælt. En netop udkommen status fra Sund & Bælt sætter tilskuddet til mindst 4,8 milliarder kroner inklusive 50 procent støtte til projekteringen. Det svarer til 10 procent af udgifterne ved bygningen af forbindelsen, som er anslået til at koste cirka 40 milliarder kroner.
Med 20 procent støtte til anlægsarbejderne kommer støtten op på 8,8 mia. kroner.
Femer-projektet er egentligt berettiget til 30 procent anlægsstøtte, hvis der ellers er midler i EUs kasse, og så kan der lægges yderligere 4 milliarder kroner til.
Endelig er der ekstra 4 milliarder kroner, hvis støttesatsen forhøjes til 40 procent, som EU-embedsmændene er inde på nu. (Se ovenstående artikel).
Tilbagebetalt på 39 år
Med Sund & Bælts yderst forsigtige forudsætninger om EU-støtte på kun 10 procent af anlægsomkostningerne og en realrente på 3,5 procent vil Femer-tunnelen være tilbagebetalt efter 33 år, mens landanlæggene vil være tilbagebetalt efter 39 år.
Selve byggeperioden vil vare seks et halvt år. Åbningen vil ske i slutningen af 2020, så der er ikke sket en yderligere udskydelse det seneste år.
- En særlig tidsmæssig udfordring vil omhandle tyske myndighedskrav om, at alt ansøgningsmateriale inklusive baggrundsrapporter skal foreligge på tysk, bemærker Sund & Bælt.
EU-kommissionens plan "Connecting Europe" indeholder en hurtig myndighedsbehandling ét sted på højst tre år til prioriterede projekter, hvilket dog næppe kommer Femer-projektet til gavn. Man bemærker i Bruxelles, at myndighedernes behandling ofte kan vare dobbelt så længe som selve anlægsfasen.