Danmarks hurtigste smugkro
Antallet af danskere, som drikker alkohol med 110 kilometer i timen er langt større end hidtil antaget.
I løbet af et halvt år har Vejdirektoratet indsamlet 42.000 tomme øl-, vin- og spiritusflasker ved rastepladser langs de østjyske motorveje.
Og da der ifølge lederen af færdselssikkerhedsudvalget i Østjylland kun er én person i de fleste biler, er konklusionen i hendes øjne foruroligende.
- Det er et voldsomt antal flasker vi har fundet. Alkohol er et nydelsesmiddel og ikke noget vi forventede, at man indtog, mens man kører på motorvejen, siger Jytte Ørum Nørup.
Hun understreger, at den østjyske stikprøve vidner om et stort og landsdækkende problem, med bilister som holder promillen oppe og abstinenserne nede på de danske motorveje.
- Vi vil kunne finde samme antal flasker på alle andre motorvejsrastepladser i Danmark. Og det er chokerende, når man tænker på, at alkohol er indblandet i en fjerdedel af alle de trafikdrab, der sker herhjemme.
Undersøgelsen, som er delt op på alkoholtyper, afslører ikke, hvem der har efterladt flaskerne, men ifølge Allan Christensen, som er tidligere alkoholiker og nuværende behandler af misbrugere og dansk leder af behandlingscentret Mestringshusene, så er der ingen tvivl om at både motorvejen og dens rastepladser bliver brugt som smugkro.
-Sådan er det at være alkoholiker. Man finder nogle måder at holde sit forbrug skjult på, og rastepladserne er gode til det, fordi man anonymt kan drikke i sin bil og komme af med flaskerne, siger Allan Christensen.
Hos Rådet for Sikker Trafik mener direktøren, Anders Rosbo, at det kræver mere end ord og kampagner at bremse bilister, der drikker, mens de kører.
- Hvis vi kigger på udviklingen siden 80erne, så er der under halvt så mange spritbilister på vejene i dag, og derfor må man formode, at de kroniske alkoholikere udgør en relativt større gruppe blandt spritbilisterne.
Ifølge Anders Rosbo, så er alkolåsen en oplagt bremseklods for de kroniske spritbilister.
- I Sverige har man nu i nogle år haft gode erfaringer med at tilbyde folk, der er taget for at køre spritkørsel en alkolås fra dag ét, siger han.
Han understreger, at det vel at mærke sker samtidig med, at de også får tilbudt behandling, som bliver fulgt op.
- Her viser det sig, at 60 procent ikke falder tilbage til spritkørsel, siger Anders Rosbo.