23948sdkhjf

Netværk kræver ordentlige forhold

Chauffører fra fire lande mødtes i Göteborg for at diskutere social dumping og ulovlig cabotage. De kræver politisk indsats for at løse problemerne.
Over 50 østeuropæiske chauffører camperede i deres lastbiler på Stigs Center i Gøteborg, mens en snes chauffører fra Danmark, Norge, Skandinavien og Holland sad inden døre i Sveriges Åkeriföretags lokaler og diskuterede social dumping og ulovlig cabotage.

Med som tilhører var Dansk Folkepartis trafikordfører Kim G. Christiansen, der som eneste danske politiker havde sagt ja til at overvære mødet, der fandt sted den 29. oktober 2011.

- Det er skræmmende at se de østeuropæiske chauffører gå rundt og bare vente på at få noget at køre med, sagde han straks efter ankomsten.

- Der holdt ikke en eneste skandinav på parkeringspladsen. Der er ingen toiletfaciliteter. Østeuropæerne har ikke engan råd til et hotelværelse eller noget som helst. De lever et kummerligt liv.

Indenfor blev den danske politiker vidne til, at chaufførerne fra Sverige, Norge, Danmark og Holland rapporterede om voksende problemer med østeuropæiske chauffører, som byder sig til med billige transporter.

- Mange af dem udfører ulovlig cabotage og er med til at begå social dumping, konkluderede chaufførerne.

- Dertil kommer, at myndighederne udfører en manglende kontrol i de respektive lande.

Hvile i hjemlandet

Chaufførerne kræver blandt andet, at det regulære ugentlige hvil på minimum 45 timer skal holdes på chaufførens bopæl eller på et hotel. Og der skal dokumentation for, at man gør det.

- Vi ser mange lavtlønnede chauffører, der bliver holdt væk fra hjemlandet i flere måneder og må leve under slavelignende forhold. Dette skal ændres af hensyn til arbejdsmiljøet og trafiksikkerheden, siger Robert Jensen fra det danske chaufførnetværk Transport & Miljø.

- Generelt set må en chauffør, der afbryder sin tur efter seks døgn og holder på en tilfældig P-plads i 24 timer, ikke holde uden vand og toilet. Der skal være sanitære forhold og andre egnede indretninger til dette hvil.

Chaufførerne kræver også oprettelsen af et lastbilpoliti efter tysk model (BAG) og med samme styrke og et kontrolapparat, der fungerer 24 timer i døgnet på alle årets 365 dage.

Stop vikarfidus

Kim G. Christiansen mener, at man bliver nødt til at tage social dumping seriøst i Danmark.

- Der bliver færre og færre danske chauffører, siger han.

I Gøteborg blev han opmærksom på fidusen med at leje chauffører hos vikarbureauer, så de ikke behøver at arbejde på danske løn- og arbejdsvilkår.

- Det skal vi have sat en stopper for, sagde han.

Dansk Folkepartis trafikordfører vil genoptage diskussion om speditørers medansvar over for den ny justitsminister Morten Bødskov (S). Han venter stadig på en redegørelse, som den tidligere justitsminister, Lars Barfoed (K), havde lovet om anvendelsen af medansvar i strafforfølgningen af vognmands- og chaufførovertrædelser.

Chaufførnetværket omfatter Transport & Miljø i Danmark, Sjåførenes Krav fra Norge, Truckers International Association (TIA) fra Sverige og det hollandske Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN).

Mødet i Sverige vil blive fulgt op af et møde i Danmark. Datoen er endnu ikke fastlagt.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063