23948sdkhjf

Rindom skiftede fra gas til el-trucks

For firmaet A. Rindom var der tale om et bæredygtigt valg, da man skiftede sine gastrucks ud med el-trucks.
Med et brændende ønske om at give sine medarbejdere bedre arbejdsforhold, havde lagerchef Kenneth Birkemose hos A. Rindom A/S troen på, at el-gaffeltrucks ville være en mulighed for fremtiden.

For 15 år tilbage begyndte A. Rindom at samarbejde med Still Danmark, hvor det dengang var gastrucks, der klarede alle opgaverne med at lægge varer på lager fra producenterne til udlevering og læsning af varer til kunderne.

Det var et krav, at truckene skulle kunne køre fra arbejdsdagens begyndelse til dens slutning i alt slags vejr. De blev også brugt til at skovle sne!

I 2008 stod Kenneth Birkemose overfor at skulle udskifte i alt seks gastrucks, deriblandt to R70’ere fra Still.

Han fik stillet forskellige fabrikater til sin rådighed. Mærkerne blev grundigt testet, for man var hos A. Rindom mistroiske overfor, om en el-truck nu ville kunne klare de mangeartede opgaver og om de ville kunne køre en hel arbejdsdag på en enkelt opladning. Vigtigst af alt var, at de skulle være 100 procent driftsikre.

Kenneth Birkemose havde nemt ved at overbevise ledelsen om skiftet fra gas til el, da testene allerede i løbet af ugen viste, at der var god økonomi i at skifte til el-trucks.

Forskellen er stor

Kenneth Birkemose er ikke i tvivl om fordelene ved el over for gas.

- Når truckføreren forlod gastrucken eksempelvis for at surre godset, lod han trucken stå i tomgang. Dermed brændte han gas af, fortæller Kenneth Birkemose.

- Det sker ikke med el-trucken. Den bruger ikke strøm, når trucken forlades.

I dag kører en el-truck hos A. Rindom omkring 500 timer pr. år, hvor gastrucken til sammenligning, kørte 1.100-1.500 timer på et år, hvoraf de 600-700 timer har været i tomgang.

- Vi har nu haft selv el-trucks i knap tre år, så vi har god erfaring med disse, siger Kenneth Birkemose.

- Vi har sparet mange penge. Omkostningerne til strøm for alle seks el-trucks er 22.000 kroner om året. Det skal sammenlignes med omkostningerne for gasforbruget til seks gastrucks, som var på 160.000 kroner årligt.

Serviceudgifterne for de seks el-trucks er 89.600 kroner om året. Tidligere betalte vi 159.000 kroner pr. år de seks gastrucks.

Konklusionen er klar. Det er væsentlig billigere at køre med elektriske gaffeltrucks.

Ingen støj og røg

Endnu en gevinst ved valget af el-trucken er, at alt luften i lagerhallerne er blevet fri for udstødningsgasser.

- Det er nu meget mere behageligt at færdes i hallerne. Før var der tunge skyer oppe under loftet, og varerne havde støv fra den beskidte udstødning, fortæller Kenneth Birkemose.

- Tidligere var vi meget generet af støjen, Nu er det muligt at tale med kunderne på lageret. Ja, man ænser næsten ikke, at el-truckene suser frem og tilbage. Nu kan truckførerne også problemløst have dialoger med lastbilchaufførerne, mens der arbejdes.

Glade medarbejdere

Kenneth fortæller at truckførerne er glade for den gode komfort der er i truckene. De nyder at arbejde med fingertip-styring. Det er nemt at komme ud og ind af trucken. Der er god plads i kabinen. Det er nemt at lade batteriet op – og så er de glade for sædevarmen.

Det er tilvalg til trucken, som de selv har været med til at beslutte.

Instillet til behov

Ved leveringen, blev truckenes køreprogrammer og parameter indstillet, så de passer til behovet hos A. Rindom.

Én af disse parametre er ændrede forhold omkring lyset på trucken. Ved hjælp af roterende blinklys undgår truckførerne i dag den irriterende lyd, når der køres baglæns. Således er denne lyd blevet elimineret, men sikkerheden på arbejdspladsen er samtidig forbedret – fordi alle kan se, når trucken nu kører den modsatte vej.

Udover de seks elektriske gaffeltrucks har A. Rindom en gaffeltruck og en fejemaskine, der begge kører på gas.

- Vi er overbevist om, at de også vil overgå til el-drift, når de engang skal udskiftes, slutter Kenneth Birkemose.

A. Rindom

A. Rindom A/S er grossist for en lang række danske leverandører af kvalitetsprodukter til byggeriet. Produkterne sælges i tømmerhandlere og byggemarkeder. Firmaet drives af fjerde og femte generation.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11