23948sdkhjf

Stenhård konkurrence i Australien

Som lastbilchauffør har man et hårdt og krævende job i Australien.
Selvom Australien er dobbelt så stor som EU, placeret på den anden side af jordkloden og køretøjerne i mange tilfælde er tungere og længere end i Europa, er der faktisk ingen nævneværdig forskel på vejtransportbranchens vilkår.

Uanset om godset bliver transporteret på lastbiler i Australien eller i Europa, er de to kontinenters transportører og chauffører underlagt samme, stenhårde konkurrence.

I Australien er transport et stort og voksende erhverv, men konkurrencen er helt i top. Det sætter sit præg på dagligdagen, hvor der er mindst lige så stort fokus på præstation og effektivitet som hjemme.

I Australien omsætter transporterhvervet årligt for 63 milliarder australske dollars. Det svarer til omkring346,5 milliarder svenske kroner.

Der bliver årligt flyttet 541 millioner ton gods internt i Australien. Jernbanen transporterer mest, nemlig 306 millioner ton. Herefter kommer lastbilen med 196 millioner ton.

Der findes 2,1 millioner lastbiler i segmentet op til 15 ton og omkring 525.000 lastbiler med totalvægte fra 15 ton op derover.

Det er et tal i kraftig stigning. Alle prognoser taler om, at antallet af lastbiler vil vokse kraftigt, og at lastbilens andel af transportarbejdet vil blive fordoblet i løbet af de næste fem år.

Chauffør-mangel

Hvis prognosen holder stik, kommer det australske samfund til at opleve en alvorlig mangel på chauffører.

Faktisk er den situation allerede ved at blive en del af hverdagen for landets mange vejtransportører. En typisk australsk lastbilchauffør er gennemsnitsalderen nu 52 år, og da der ikke er mange unge mænd som føler sig tiltrukket af erhvervet, retter flere af de store transportfirmaer opmærksomheden mod det såkaldte "svage køn". Og import af chauffører fra Asien og Europa

En af forklaringerne til denne mangelsituation er, at chaufførjobbet er særdeles hårdt og krævende.

Det er ikke mindst de lange distancer uden adspredelse. Man kører i mange timer igennem de samme typer af landskaber, og måske – en gang i timen – møder man en kollega, der kører i modsat retning. Eneste adspredelse er at tælle de mange kænguruer, der bliver slået ihjel af lastbiler.

Alt sat i system

I Australien er transporterne sat endnu mere i system end i Danmark.

For at udnytte bilerne optimalt har mange transportfirmaer et system, hvor køretøjerne ruller med skiftende chauffører 24 timer i døgnet på alle ugens dage.

Med andre ord kører en chauffør en nærmere defineret strækning, hvorefter en anden chauffører overtager rattet, mens den første chauffør tilbringer sin hviletid på et motel, hvor det pågældende transportfirma har et antal værelser til rådighed.

Køretøjer af den kategori tilbagelægger omkring en halv million kilometer om året.

Mange regler

Når det handler om landevejstransport har hver af Australiens syv delstater signe egne regler. Her er der ikke harmoniseret, så der er forskellige regler for hastighed, om hvilke veje lastbiler må køre på osv.

Dog er køre/hviletidsreglerne ens i hele Australien, ligesom alle lastbiler har en fartbegrænser, der tillader en maksimal hastighed på 100 kilometer i timen. Der er ingen fartskriver. Hver chauffør har en personlig logbog, hvor han skal holde styr på sine køretider.

Køre/hviletid

Det er tilladt at have 12 køretimer indenfor en 24 timers periode. Dog betinget af en halv times pause mellem hver femte køretime.

Altså skal der også være en halv times pause, før chaufføren kan køre periodens to sidste timer.

Chaufførens samlede ugentlige arbejdstid må ikke overstige 78 timer, og det indeholder alt det arbejde, en chauffør udfører som bilvask, losning/læsning og lignende.

Imponerende køretøjer

Australien har mange køretøjer i forskellige størrelser. Læs mere om de mange køretøjer i de små artiokler, som vi bringer i løbet af den kommende uge her på hjemmesiden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064