Flydende gas som brændstof til skibe
En rapport viser, at der er gode muligheder for at sejle mere grønt i nærskibsfarten i Østersøen, Nordsøen og den Engelske Kanal.
Flydende naturgas (LNG) er et miljø- og klimavenligt brændstof, der det seneste års tid har været genstand for en nærmere undersøgelse: Kan det gøres til et konkurrencedygtigt alternativ gennem en effektiv infrastruktur og gode rammebetingelser? De nordiske lande og Belgien, havne, flere store energiselskaber og private virksomheder deltager i projektet, hvor Søfartsstyrelsen er koordinerende partner.
Der er netop publiceret en statusrapport for projektet. Den slår fast, at der er særdeles gode muligheder for at sejle mere grønt i nærskibsfarten i Østersøen, Nordsøen og den Engelske Kanal.
En række udfordringer skal der dog også arbejdes videre med. Særligt står det klart, at der skal skabes løsninger, så det bliver muligt at tanke LNG, mens skibene laster og losser passagerer og gods. Ligeledes er der behov for såkaldte LNG bunkrings- og feederskibe, ligesom reglerne for LNG skal tilpasses til mindre skibe og terminaler.