Varebiler på frihjul
De godskørende vognmænd føler sig presset af de små varebiler, som efterhånden har overtaget en pæn del af det traditionelle lastbilarbejde.
Irritationen over de mindre varebiler har udmøntet sig i en mangfoldighed af mindre flatterende udtryk og vendinger, som vognmændene villigt strør om sig med.
De sproglige udgydelser strækker sig fra unfair konkurrence" til en utilsløret udtalelse som: "de kører som død og helvede - og pilråddent".
De sidste sætninger er direkte citat fra formanden for Nordre Birks Vognmandsforening Ole Frederiksen, som i flere år har været en ihærdig forkæmper for, at den skrappe regulering af transporterhverv også kommer til at omfatte varebilerne.
Også selv om en del af hans medlemmer benytter sig af de små biler.
Efter regeringsskiftet håber vognmandsformanden at få opfyldt sit ønske om at indføre en mere kontant kurs over for den gruppe transportører, som efter hans opfattelse kører lidt for meget på frihjul.
Håbet baseres på, at det røde flertal før valget - i modsætning til Løkke Rasmussens blå ministre skabte en klar fornemmelse af, at det var nødvendigt at stramme grebet over for varebilerne. Og den situation søger DTL og 3F nu at udnytte ved at presse på for at få varebiler omfattet af kravet om godskørselstilladelse.
I en henvendelse til transportminister Henrik Dam Kristensen peges bl.a. på de nedslåede resultater af de kontroller, som SKAT har gennemført over for de små varebiler. Hver eneste gang var der tale om stor udbredelse af sort arbejde, chauffører på overførselsindkomst og beskæftigelse af illegal arbejdskraft. Intet tyder på, at de uacceptable forhold har ændret sig.
Som Ole Frederiksen meget rammende siger, er det er svært at konkurrere med folk, som har et så overfladisk forhold til det danske afgifts- og skattevæsen.
Selv om en stor del af den etablerede del af transportbranchen føler sig udsat for illoyal konkurrence, får de ikke opbakning fra deres kolleger i DI Industri. Her mener man, at en stramning af vilkårene for danske varebiler vil skabe konkurrencemæssige fordele for udenlandske varebiler.
Der skal dog mere til at slå DTL og 3F ud af kurs. De fastholder uden vaklen de mange gode grunde til at inddrage de små varebiler i det ændringsforslag til godskørselsloven, som ventes fremsat sidst i november. Der er altså ikke megen tid til det vigtige politiske benarbejde, som bestemt ikke er blevet nemmere af, at vognmændene endnu en gang ikke kan blive enige om at løse et vitalt problem.
Om vognmændene får hjælp fra det nye politiske flertal afhænger ikke mindst af, om løfterne før valget også gælder efter valget. Man kan have sine tvivl. Indtil videre har det røde flertal ikke ligefrem brilleret med at indfri valgløfter. Heller ikke de knapt så bastante. Og den procedure bliver der næppe ændret ved i forhandlingerne om en revideret godskørselslov.
Transportministeren har allerede lagt sit politiske lod i skålen for, at varebilerne fortsat må køre på frihjul. Det bliver en meget sej kamp for DTL og 3F at finde politiske venner til det nødvendige flertal.