23948sdkhjf

Ann er vokset op med biler

Ann Strøby startede med at sælge bilannoncer på Ekstra Bladet. I dag er hun pressechef hos Mitsubishi - en af de dygtigste af slagsen herhjemme.
@Brødtxt - første:

@Brødtxt - første:Når journalister skal fodres med historier og billeder om biler og lastbiler, står der ofte en pressechef i baggrunden og sørger for, at pressens repræsentanter ikke mangler noget. Informationer. Prøvekørsler. Presseture. Og ikke mindst fotos og billeder.

Sådan er det også hos Mitsubishi, som forleden havde inviteret pressen på tur til Stuttgart for at prøve den nye Fuso Canter.

Modellen kommer først på markedet i starten af 2012, men pressen får gerne indsigt i nyhederne et par måneder før - og får ofte mulighed for at prøvekøre de første modeller, som lige er kommet fra fabrikken.

Hos Mitsubishi hedder pressechefen Ann Strøby - og hun er ikke en hvilken som helst pressechef. Ikke alene er hun dygtig, engageret - men hun har også en stor forkærlighed for biler, uanset om det er sportsvogne eller lastbiler. Interessen er lige stor.

- Alt, der ikke er sømmet fast, og som bare kan køre, har min interesse, kommer det straks fra hende, når man spørger ind til hendes interesse for biler.

Datter af pressechef

Ann Strøby er vokset op med biler. Hendes far H. C. Jensen var pressechef hos Ford i 25 år, så interessen er ganske naturlig.

Hun færdes hjemmevandt på de forskellige køretekniske anlæg og racerbaner. Hun kender naturligvis alle motorjournalister - båd de, der er aktive i dag, og de, som er gået på pension. Hun kender direktørerne og ejerne af de store bilforhandlere og importører. Hun kender de dygtige mekanikere...

Ja, sådan en pressechef er guld værd at kende. Og man kan stort set ikke stille Ann et spørgsmål, som hun ikke kan svare på.

Og dog. Et enkelt spørgsmål fra undertegnede kunne Ann Strøby ikke svare på. Spørgsmålet var helt uskyldigt: "Hvad betyder navnet Fuso, egentligt?"

- Fuso?

- Ja. Fuso, som i Fuso Canter.

Jeg fik intet svar. Heller ikke fra Anns tyske kolleger i Stuttgart. Svaret googlede jeg selv, og interesserede kan se det på side 33, hvor jeg anmelder Fuso-turen til Stuttgart.

Ekstra Bladet

Inden Ann Strøby blev pressechef var hun på Ekstra Bladet i ti år, fra 1990 til 2000.

- Jeg startede i annonceafdelingen og fortalte straks min chef, at jeg gerne ville have med biler og bilimportører at gøre, beretter Ann Strøby.

- På det tidspunkt vidste chefredaktør Svend Aage Gade ikke, om Ekstra Bladet skulle skrive om biler eller ej. Det lykkedes at overbevise ham om, at vi kunne tjene penge på annoncerne, så vi gik i gang.

- Vi startede med en enkelt side. Det blev hurtigt udvidet til to sider. Det endte med et helt biltillæg. I dag har man Ekstra Bladet Biler.

Udstillinger

Ann Strøby kom med på de internationale biludstillinger. Det var en klar fordel, når hun skulle sælge annoncer. Hun lærte hurtigt alt om bilmodellerne og fandt ud af, hvornår der var kampagner.

- Nogle gange vidste jeg mere end journalisterne på bladet, fortæller hun.

De sidste tre år på Ekstra Bladet fik hun også lov at skrive om biler.

- Dengang fandtes der ingen piger, som skrev om biler. Jeg var ikke i annonceafdelingen mere, så kunne jeg godt få lov til at skrive. Jeg skrev bilanmeldelser, mod at journalisterne lærte mig at skrive. De redigerede teksterne og gennemgik dem med mig. Sådan blev jeg den første kvindelige bilskribent på Ekstra Bladet. I dag er der jo mange.

Pressechef

- Jeg havde dog hele tiden tænkt, at jeg gerne ville være pressechef for et bilmærke. Jeg elsker biler og synes, at det er sjovt og skægt at beskæftige mig med dem.

- Da en af mine gode annoncekunder, Jannick Friis fra Citroen Danmark, kom til Interdan som direktør for Nissan, ringede jeg til ham.

- Han kendte mig og vidste hvad jeg stod for. Ja, vi kunne godt finde ud af noget. Nissan havde ingen pressechef på det tidspunkt, så jeg blev ansat i år 2000.

Udover Nissan blev Ann Strøby også pressechef for Daewoo, som i dag hedder Chevrolet. I 2006 kom Mitsubishi til, og hun har arbejdet med mærket lige siden.

Og som nævnt i indledningen af artiklen har Mitsubishi stadig med Fuso Canter at gøre. På trods af, at det i dag er Daimler-koncernen, der ejer 90 procent af aktierne i Fuso, ligger presseopgaven stadig hos Mitsubishi.

Det kan jo godt være, at det har noget med pressechefen at gøre.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078