23948sdkhjf

Finanslovaftale om indsats mod social dumping

Regeringen og Enhedslistens aftale om finansloven indebærer en stærkere kontrol og højere bøder for udlændinges ulovlige vognmandskørsel her i landet.
EU har indskrænket den såkaldte cabotage (indenrigskørsel i et andet land) til tre ture om ugen. Imidlertid er mange i branchen overtydet om, at mange udenlandske og især østeuropæiske chauffører kører langt mere og til underbetaling i forhold til de gældende overenskomster.

Aftalen, der er indgået søndag den 13. november, indeholder fire initiativer mod social dumping til samlet 65 millioner kroner, oplyser beskæftigelsesminister Mette Frederiksen (S) i en pressemeddelelse:

1. Styrket myndigheds indsats over for udenlandske virksomheder.

2. Styrket kontrol af om udenlandske virksomheder er etablerede i hjemlandet.

3. Bedre kontrol med og skærpet bødestraf for ulovlig lastbilkørsel (cabotagekørsel).

4. Nedsættelse af udvalg om modvirkning af social dumping

Unfair konkurrence

- Vi skal også sikre, at dansk erhvervsliv ikke er genstand for unfair konkurrence fra virksomheder, der ikke spiller efter reglerne, erklærer Mette Frederiksen.

- Hvis arbejdskraft til halv pris eller mindre bliver normen, er der ikke råd til velfærd. Med aftalen har vi sikret et kraftigt løft til myndighedernes indsats på dette område, supplerer beskæftigelsesordfører Finn Sørensen (EL).

Lovændring undervejs

Transportminister Henrik Dam Kristensen (S) har i forvejen sendt et lovudkast i høring om strammere kontrol med overholdelse af overenskomster for at undgå løndumping i transportsektoren.

I udkastet til en ny godskørselslov foreslås tvangsbøder for at undlade indsendelse af løndokumentation.

Videre forhøjes sættes bøderne for overtrædelse af gods- og buskørselsreglerne, om end der mest er tale om en pristalsregulering. Minimumsbøden fordobles til 1000 kroner. Kørsel for fremmed regning uden tilladelse eller ulovlig cabotagekørsel skal koste mindst 10.000 kroner, mens bøden sættes til 25.000 kroner for en længere periode.

DF: Stop vikarfidus

- Vi skal tage social dumping seriøst, for der bliver færre og færre danske chauffører, sagde trafikordfører Kim G. Christiansen (DF) til Transportmagasinet efter et møde i Gøteborg den 29. oktober i et skandinavisk-hollandsk chaufførnetværk.

I Gøteborg blev han opmærksom på fidusen med at leje chauffører hos vikarbureauer, så de ikke behøver at arbejde på danske løn- og arbejdsvilkår: - Det skal vi have sat en stopper for.

Søndagens arbejdsmarkedspolitiske aftale indeholder tillige anvendelse arbejdsklausuler og sociale klausuler i det offentlige.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078