Danske bremsekrav til vogntog bliver internationale
Danmarks lange seje træk for gode bremsekrav til tunge køretøjer giver resultater: Både trafiksikkerheden og den lige konkurrence sikres bedre.
De danske krav indebærer en realistisk afprøvning af bremseevnen. Kravene har betydet, at tunge påhængskøretøjer skulle dimensioneres med ekstra bremseevne til det danske marked, og at fejl i højere grad blev opdaget ved danske periodisk syn.
Danmark har i samarbejde med transporterhvervet haft som mål at løfte de internationale minimumskrav til afprøvning af bremser til dansk niveau. Det er af betydning både at sikre trafiksikkerheden og sikre, at erhvervet kan konkurrere på lige vilkår internationalt.
Resultaterne er
Mindstekravet til bremseevne målt ved periodisk syn i alle EU-lande er hævet, så det svarer til kravet for nye køretøjer. Ændringen er gennemført på dansk initiativ og svarer til de allerede eksisterende gode nationale danske krav. Ændringen er gennemført ved Direktiv 2010/48 af 5. juli 2010 om ændring af direktivet om periodisk syn.
En anbefaling fra bremseproducenten BPW om særlige kraftig dimensionering af bremser til det danske marked er gjort generel. Ændringen fremgår af BPWs "Empfehlungen zur Erstellung von EG-Bremsberechnungen, TE-4018.0" fra 2009, hvor den krævede ekstra dimensionering blev gjort generel.
SAmarbejde med branchen
Samarbejdet med branchen om bedre bremsesikkerhed har været vigtig for resultatet, og det vil fortsætte.
Vogntog er følsomme for, at både lastbil og påhængskøretøj bremser ens ved de mange dagligdags opbremsninger.
Er det ikke tilfældet, kan det føre til tab af fuld bremseevne og forøgede reparationsomkostninger.
Reglerne på dette område trænger til opdatering. Trafikstyrelsen har derfor - i samarbejde med organisationer nationalt og internationalt - udarbejdet endnu et ændringsforslag til de europæiske regler om bremser.
Forslaget skal drøftes indgående på nordisk plan i Reykjavik midt i november 2011 og på europæisk plan i Genève i februar 2012.