23948sdkhjf

Dæk-skifte gav 50.000 ekstra km

Korn- og foderstofkoncernen Danish Agro skiftede til varm-regummierede dæk fra Laurent. Det har betydet væsentlig flere kørte km på hvert dæk, lavere brændstofforbrug og færre punkteringer.
At anvende regummierede dæk på træk-, boogie- og traileraksler er ikke nyt for Danish Agro's driftsdirektør Keld Nielsen, men det er til gengæld varm-regummierede dæk fra Laurent. Det er virksomheden gået over til at benytte på de 125 lastvogne med tilhørende påhængsvogne og trailere.

- Tidligere brugte vi kold-regummierede dæk fra en anden leverandør. Vi oplevede med jævne mellemrum punkteringer, der førte til dyr stilstand og følgeskader på blandt andet skærme.

Danish Agro valgte at indgå i et samarbejde med Euromaster, der kunne dokumentere både kvalitetsmæssige og økonomiske fordele ved at erstatte kold-regummierede dæk med varm-regummierede dæk.

Det har driftsdirektøren ikke fortrudt.

- Vi oplever færre punkteringer med dækkene fra Laurent. Desuden viste en test, at vi nu kører 136.032 km på hvert dæk mod tidligere 84.340 km. Her er altså tale om en forbedring på over 50.000 km, svarende til mere end 60 pct.

- Samtidig er brændstofforbruget reduceret med godt 3 procent grundet lavere rullemodstand.

Del af Michelin

Laurent indgår i Michelin-familien, og kun særligt godkendte karkasser anvendes til fremstilling af disse dæk. Dækkene har større banebredde og mønsterdybde end andre, og dermed forlænges dækkets levetid.

– Dækkene er baseret på mønstre og gummiblandinger fra Michelin, der er produceret med henblik på sikkerhed, holdbarhed og lav rullemodstand. Den høje kvalitet i fremstillingsprocessen bidrager til en reklamationsprocent på under 0,5, slutter han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078