DTL advarer mod betalningsring
Tirsdagens samråd i Folketingets Trafikudvalg med transportminister Hans Chr. Schmidt handlede hovedsageligt om S og SF forslag om en betalingsring omkring København.
- Det er en klar efterligning af planerne fra Københavns Kommune i 2008, sagde han.
- Desuden er der ikke taget skridt til at finansiere ideen. Endelig er der udsigt til en underfinansiering på en halv milliard kroner.
- En betalingsring vil medføre meromkostninger for varetransporten. Disse meromkostninger skal betales af nogen, sagde han.
Borgerne kommer til at betale
DTLs adm. direktør Erik Østergaard mener, at politikerne skal tænke sig om en ekstra gang, inden de indfører en betalingsring, som også omfatter lastbilerne.
- Hvis man vil beskatte lastbilerne for at fragte varer ind til byen og køre affald ud af byen, ved alle, hvem der kommer til at betale regningen i sidste ende. Det gør de borgere, der bor inden for betalingsringen, siger Erik Østergaard.
- En betalingsring vil ikke regulere noget som helst, når vi taler om lastbiler. Det skulle da lige være den kendsgerning, at den skaber butiksdød, fordi varerne i bymidten vil være markant dyrere end uden for betalingsringen.
- Godstransport med lastbil er kollektiv trafik af varer. Oppositionen kommer til at skyde sig selv i foden, hvis planerne om en betalingsring også indbefatter godstransporten.