Trailerdæk til regionaltransport
Goodyear lancerer ny generation af trailerdæk til regionaltransport
Både kilometertal og rullemodstand er forbedret i forhold til forgængeren. Det betyder lavere omkostninger pr. kilometer for operatøren og op til 30 procent bedre kilometertal. Udskridningsmodstand er fremragende i vådt føre, og dækkets robusthed er stor.
Regional RHT II-dækkene overholder den fremtidige EU-forordning 661/2009 på grund af en lav rullemodstand og et reduceret støjniveau.
Den nye serie omfatter et dæk til høj belastning og kan præstere en akselvægtkapacitet på 10 ton. Det betyder større nyttelast, højere kilometertal og længere levetid.
Dækkets vigtigste egenskaber er et forbedret multiradius kavitetsdesign, stærke skulderribber og zigzag-formede slidbaneriller. Fordelene ved disse er:
ensartet slitage,
god modstand over for skulderslitage,
robust ved manøvrering.
Slidbanerillernes form mindsker fastholdelse af sten og forbedrer bremseevnen i vådt føre.
Nyt slidbanemateriale
Det større kilometertal skyldes et nyt slidbanemateriale og et 15 procent større slidbanevolumen. Slidbanen på Goodyear Regional RHT II er 10 mm bredere og 8 procent dybere end forgængerens.
De nye dæk drager fordel af Goodyear Max Technology og indeholder KMax Technology. KMax Technology er en kombination af specialdesignede egenskaber, som er udviklet til at øge dækkets kilometertal, give et bredt anvendelsesområde og forstærke dækstrukturen.
Prototypen af Regional RHT II 385/65R22.5 i Heavy Load version, blev fremvist på IAA-messen for erhvervskøretøjer i Hannover 2010.
God til tandembogie
Dækkets lastkapacitet kan give letvægts tandembogie-trailere en virkelig god nyttelast på konventionelle 3-akslede trailere. De nye dæk giver mulighed for 20 ton på en tandembogie sammenlignet med 24 ton på en konventionel 3-akslet bogie, da de har et belastningsindeks på 164. Det svarer til 5 ton. Det normale belastningsindeks ligger på 160 (4,5 ton).
En tandem-semitrailer med en 4x2-trækker kan levere en maksimal bruttovægt på 38 ton sammenlignet med 40 ton bruttovægt på en 4x2-trækker og en 3-akslet semitrailer.
Da en tandembogie kan være et ton lettere end en 3-akslet bogie, betyder det, at der kun er op til 1.000 kg forskel i nyttelast mellem de to.
Desuden kan driftsomkostningerne for denne type letvægts tandemtrailer være betydeligt lavere end for mange konventionelle 3-akslede trailere, som ofte kører med mindre end maksimumkapacitet. Det giver mulighed for store besparelser hos operatørerne.
Med ny karkasse
Dækket til høj belastning har en ny karkasse, som er designet til at reducere dækkets temperatur og sikre et højt kilometertal og lang levetid. Goodyear og Schmitz Cargobull har samarbejdet om udviklingen af dette dæk.
Goodyear Regional RHT II kan mønsteropskæres og er fuldt regummierbart.
Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhed, der dækker otte lande i Baltikum og Norden og beskæftiger 140 medarbejdere. Hele Goodyear-koncernen beskæftiger 70.000 personer og producerer sine produkter på mere end 60 fabrikker i 25 lande over hele verden.