23948sdkhjf

Banedanmark fyrer DMI for manglende varsel

DMI leverer ikke brugbare skybrudsvarsler, mener Banedanmark, som nu selv stiller udstyr op ved udsatte broer.
Efter at to skybrud kom totalt bag på Banedanmark, skrotter selskabet nu kontrakten med DMI, Danmarks Meteorologiske Institut.

I stedet sætter Banedanmark nu sit eget overvågningsudstyr op på følsomme broer og baneanlæg, skriver Ingeniørens hjemmeside, ing.dk.

Banedanmark vil gerne være proaktiv på sikkerhedssiden, oplyser Otto Bach Ulstrup, der er systemansvarlig for Bro og Tunnelteknik i Banedanmark.

- Derfor aftalte vi, at DMI skulle varsle os ved udsigt til massive skybrud. Så var planen, at vi kunne lukke og tjekke de strækninger, som ville blive berørt - ligesom vi gør, når der er udsigt til storm, siger Otto Bach Ulstrup.

- Men de sidste to gange, der har været voldsomme regnskyl i Københavns-området, har vi intet fået at vide. Ikke en gang et varsel om, at der kunne være noget på vej. Det kan vi jo ikke bruge til noget, fortsætter han.

Det kan give problemer for nogle af Banedanmarks vandløbsbroer på Sjælland, når der falder voldsom regn. Og i 2007 blev en vandløbsbro skyllet væk under en banedæmning i Sønderjylland, så et tog kørte hen over et spor, der hang frit i luften.

Det fik Banedanmark til at indgå en aftale med DMI om, at jernbanefolkene skulle advares, når der var optræk til skybrud.

Men nu sætter selskabet så sit eget niveaumåleudstyr op på de få broer, som formodes at kunne tage skade, når regnen plasker ned i større mængder.

- Broerne er ikke farlige. Selv om der de seneste år har været kraftige regnskyl i deres oplande, er der ikke sket skader, og det er jo beroligende, siger Otto Bach Ulstrup.

- Men indtil vi kan bygge dem om, så de kan tåle at blive overskyllet, skal vi holde bedre øje med dem, siger han.

Banedanmark regner med, at de fem udsatte vandløbsbroer ombygges i løbet af fire år.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063