Mediebilledet
Lederen i Transportmagasinet handler denne gang om mediernes dækning af ulovlighederne i transportbranchen - og hvorfor branchen ikke kan sidde kritikken overhørig. Bragt den 14. marts 2011.
NEJ! MEDIERNES BILLEDE er ikke nuanceret. Det bygger på de alvorlige lovovertrædelser, som de useriøse vognmænd står for. Problemer med at overholde køre/hviletiderne. Forsøg på at snyde kontrolapparaterne. Det er blot de to emner, som TV er slået ned på.
KAN MAN IKKE bare være disse udsendelser overhørige og bare stille og roligt passe sin egen forretning? Hvis man tier problemet ihjel, vil det så ikke bare forsvinde? Nej! Hvis ikke branchen formår at stoppe ulovlighederne, vil det snart smitte af på branchens rammevilkår. Forestil jer, at man skal op til vognmandsprøve hvert femte år? Eller kontrolapparat skal tjekkes hver måned? Eller at man uanmeldt bliver ringet op af Trafikstyrelsen og skal høres i Godskørslslovens §3 (den med alle de moralske krav)?
HER I AVISEN kan man læse om et usædvanligt tiltag fra ITDs formand. Et åbent brev til medlemmerne, hvori han indtrængende beder om at man stopper ulovlighederne. Andetsteds kan man læse om politikernes ønske om at ændre de generelle adgangskrav til vognmandsbranchen. De har varslet en større debat om og revision af kravene til efteråret.
DER FINDES INGEN nemme løsninger - og dog. Man kunne få mere politi på vejene. Branchen må vedblive at presse på for et lastvognspoliti, som vil kunne skabe den rette disciplin i branchen. Vognmandsorganisationerne har kun én sanktionsmulighed - og den bruger de meget sjældent, desværre. Derfor må myndighederne ind over.
God generalforsamling den 26. marts i ITD.