Vognmænd skal binde sig i fem år
Enhedslisten mener, at vognmændene skal garantere en vis godsmængde til en ny færgerute. Dansk Folkeparti mener, at transportørerne må acceptere en højere pris for overfarten.
- Desuden skal overfartsprisen være højere end den pris, Mols-Linien fik og måtte lukke ruten på, siger han.
Det bekommer Enhedslistens trafikordfører dårligt at støtte vejgodstrafik, men han erkender, at det ikke vil være muligt at løfte al færgegodset over på jernbane.
- Vi har brug for en Århus-Kalundborg forbindelse, men den skal ikke have statsstøtte.
Dansk Folkeparti udelukker også direkte statsstøtte, men staten kan være behjælpelig med infrastruktur i baglandet.
- Man kan godt lave et EU-udbud med krav om, at ruten drives kommercielt, siger trafikordfører Kim G. Christiansen (DF).
- Det vil give driftssikkerhed i for eksempel fem år. Jeg tror, at der kan laves en god forretning, hvis vognmandsfirmaerne vil betale en realistisk overfartspris,
Samtidig kan han godt forestille både en ren ro/ro-rute Aarhus-Kalundborg og en almindelig færge til både lastbiler og personbiler på Grenaa-Hundested.
Enhedslistens Per Clausen mener, at en mulighed kunne være, at ruten blev overtaget af selskabet Danske Færger, der blandt andet besejler Bornholm og Samsø. Selskabet er ejet af staten og Clipper Group, der hver har 50 procent af aktiekapitalen.
- På den måde vil staten være engageret og forpligtet, påpeger Per Clausen.
- Garantien mod underskud skal stilles af andre for eksempel transportkøberne, som også kunne være medinvestorer, slutter han.