Vestfyn Trækker åbner i dag
Danmarks største udendørs transportudstilling åbner i dag med fokus på grøn innovation.
Messen fokuserer på effektiv, miljøvenlig teknologi - og åbnes i år af Bendt Bendtsen, der som medlem af Europa-Parlamentet har bæredygtig vækst og gunstigere forhold for transportbranchen blandt sine mærkesager.
- Det er væsentligt at skabe bedre rammer for transportbranchen, ikke mindst for at undgå udflagning. Teknologi, der på én gang er miljøvenlig og sikrer øget effektivitet, spiller her en nøglerolle. Sådan siger Bendt Bendtsen, tidligere formand for Det Konservative Folkeparti og i dag medlem af Europa-Parlamentet. Han vil fredag den 27. maj kl. 11.30 holde åbningstalen på Vestfyn Trækker i Ejby, der med sine 119 stande er blandt Skandinaviens største transportmesser.
Euro 6-norm
Mange af årets udstillere vil netop diskutere grøn innovation med de besøgende - herunder den nye Euro-6-norm, som skal reducere lastvognes udledning af forurenende partikler, samt de nye regler om vægt og akseltryk, der muliggør store brændstofbesparelser.
- Vi får mange henvendelser om opbygning af modulvogntog og 54 ton forvogn/hængerkombinationer, og på vores stand kan man se nogle af nøglekomponenterne, siger direktør Per Mikkelsen fra VBG, der arrangerer messen.
På VBG's egen stand vil man også kunne opleve nyeste udgave af MFC-koblingen, som muliggør automatisk sammenkobling af forvogn, hænger og alle tilslutninger på få sekunder. - MFC er endnu et produkt, der på én gang gavner miljøet og giver transportbranchen besparelser, mener Per Mikkelsen.
Løft til grøn økonomi
I sit arbejde i Europa-Parlamentet har Bendt Bendtsen stort fokus på grøn innovation. Bl.a. står han bag en ambitiøs rapport, som EU-Kommissionen nu benytter som inspiration i sit arbejde med bedre energieffektivitet. Den indeholder på en lang række områder konkrete anbefalinger til, hvordan vi med grønne tiltag kan skabe jobs og vækst, samtidig med at udledningen af drivhusgasser reduceres. Hovedkonklusionen er, at der er brug for en kraftig reduktion af energiforbruget i EU-landene, hvis det for alvor skal lykkes at nedsætte CO2-udledningen. - Bedre standarder for produkter er det mest effektive middel, vi på EU-niveau har til at nå disse mål, vurderer parlamentarikeren.
Særligt fokus har Bendtsens rapport på transportområdet, hvor den kraftigt anbefaler at udbrede modulvogntog til hele EU. Lige nu findes de kun i fire EU-lande ud over Danmark. - Kommissionen bør lette på reglerne, så modulvogntog kan komme til at udgøre en større del af den grænseoverskridende transport i EU. To modulvogntog kan fragte det samme som tre almindelige vogntog. Dermed betyder de bedre konkurrenceevne og færre lastbiler på vejene, samtidig med at der kan spares op til 5 millioner ton CO2 årligt, hvis de bliver udbredt til hele EU, siger han.
Vil styrke innovative SMV'er
En anden af Bendt Bendtsens erhvervspolitiske mærkesager er vilkårene for små og mellemstore virksomheder - en kategori, der i EU's definition omfatter alle firmaer under 250 ansatte og dermed langt størstedelen af transportbranchen. - SMV'erne skal være drivkraften i den økonomiske vækst, for her skabes flest nye job. Den vækst bør EU hjælpe på vej, siger Bendt Bendtsen, der har været med til at vedtage en lang række initiativer til styrkelse af SMV'ernes vilkår.
En af de SMV'er, som Bendtsen gerne vil bedre vilkårene for, er Spørring Karrosserifabrik ved Aarhus. Firmaet har tre ansatte og udvikler løsninger, der på én gang giver transportbranchen mulighed for besparelser, højere effektivitet og miljømæssige gevinster. Derfor får fabrikken nu besøg af parlamentarikeren, der bl.a. skal se nærmere på dens nye automatiske rulletag til sættevogne, som også udstilles på Vestfyn Trækker. - Ved normalt kørselsbehov sparer man med taget flere tusinde liter diesel om året - plus ca. 40.000 kr. i arbejdskraft, siger indehaver Jakob Jensen.