23948sdkhjf

København vokser - Sjælland går i stå

Der skal træffes beslutninger om Hovedstadsområdet infrastruktur – og det haster! For i løbet af de næste 30 år vil København vokse, mens Sjælland går i stå. Det får stor betydning for trafikken ud og ind af København, advarer entreprenørerne.
Ifølge befolkningsfremskrivningerne fra Danmarks Statistik vil København vil vokse med næsten 27 procent i perioden frem til 2040, mens Sjælland som helhed går i stå. Stagnationen på Sjælland er ikke alene et spørgsmål om, at folk fravælger Udkantsdanmark. For også i Nordsjælland vil befolkningsudviklingen stå i stampe de kommende 30 år.

- Der er naturligvis mange grunde til, at befolkningen søger mod byerne med København som den mest markante magnet, siger branchedirektør Niels Nielsen fra Danske Anlægsentreprenører.

- Mon ikke pendlerne i morgentrafikkens bilkøer eller overfyldte og forsinkede tog vil pege på, at den utilstrækkelige infrastruktur er en af årsagerne?

Holdbare løsninger for trafikken

Hvis Sjælland ikke skal få det endnu sværere, end befolkningsfremskrivningerne viser, er det nødvendigt, at der bliver skabt holdbare løsninger for trafikken ud og ind af København.

Hvis København skal høste fordelene af den øgede befolkning, er det afgørende, at der træffes langsigtede beslutninger om den nødvendige infrastruktur. Det skal omfatte såvel infrastrukturen i selve København, som den infrastruktur der binder København sammen med omverdenen.

Havnetunnel

- Der er ingen tvivl om, at det haster med en beslutning om en havnetunnel i København, fortsætter Niels Nielsen.

- En havnetunnel vil afhjælpe en del af trafikproblemerne i København, understøtte udviklingen af områderne fx på Refshaleøen og Nordøstamager og have stor betydning for Københavns Lufthavn.

Han tilføjer, at en havnetunnel er meget velegnet som et OPP-projekt, så finansieringen ikke behøver at belaste skatteregnskabet.

Både Øresund og Østjylland

OECD har tidligere peget på, at øget integration på tværs af Øresund er en afgørende forudsætning for vækst. Det forudsætter en velfungerende og sammenhængende infrastruktur for hele Øresundsregionen.

- Udviklingen i København kan ikke ses isoleret, siger Niels Nielsen.

- København skal ses i sammenhæng med såvel Øresundsregionen som det østjyske kraftcentrum. Derfor skal der snarest træffes beslutning om en blandt andet:

* HH-forbindelse

* etablering af Ring 5

* Kattegatforbindelse.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078