23948sdkhjf

Vognmændene: Der ER behov for en godsfærge

Der er behov for en godsfærge som et alternativ til Storebæltsbroen, når Mols-Linien lukker den nuværende rute mellem Aarhus og Kalundborg den 15. september.
Det var budskabet fra vognmandsbranchen, der mødte op til møde med transportminister Hans Chr. Schmidt mandag den 25. juli.

Vognmændene ønsker en løsning hurtigst muligt - helst en løsning, der kan tage over den 15. september. Det er dagen efter, at den nuværende Aarhus-Kalundborg rute lukker.

- Der er enighed om, at en ny rute skal drives på markedsvilkår - altså uden statsstøtte, siger Ove Holm, erhvervspolitisk chef for DTL, som var med til mødet sammen med de andre vognmandsorganisationer.

- Der skal findes en løsning, så transportører, rederi og havne forpligter sig til at gøre ruten økonomisk levedygtig- Der er heldigvis flere seriøse initiativer i gang i markedet.

- Staten kan bidrage med at forbedre infrastrukturen i havnen og gøre det lettere at komme til/fra havn, siger Ove Holm.

I spørgsmålet om, hvilke havne der skal besejles, tegnede sig på mødet et ret klart billede af, at Århus-Kalundborg er den mest interessante rute, og at der kun er plads til en rute.

DTL lægger vægt på, at der findes en løsning med en ro/ro-færge, hvor der ikke kun bliver sejlet løstrailere, men også bliver mulighed for ledsagede trafikker - altså lastbiler med chauffør.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079