Vognmændene: Der ER behov for en godsfærge
Der er behov for en godsfærge som et alternativ til Storebæltsbroen, når Mols-Linien lukker den nuværende rute mellem Aarhus og Kalundborg den 15. september.
Vognmændene ønsker en løsning hurtigst muligt - helst en løsning, der kan tage over den 15. september. Det er dagen efter, at den nuværende Aarhus-Kalundborg rute lukker.
- Der er enighed om, at en ny rute skal drives på markedsvilkår - altså uden statsstøtte, siger Ove Holm, erhvervspolitisk chef for DTL, som var med til mødet sammen med de andre vognmandsorganisationer.
- Der skal findes en løsning, så transportører, rederi og havne forpligter sig til at gøre ruten økonomisk levedygtig- Der er heldigvis flere seriøse initiativer i gang i markedet.
- Staten kan bidrage med at forbedre infrastrukturen i havnen og gøre det lettere at komme til/fra havn, siger Ove Holm.
I spørgsmålet om, hvilke havne der skal besejles, tegnede sig på mødet et ret klart billede af, at Århus-Kalundborg er den mest interessante rute, og at der kun er plads til en rute.
DTL lægger vægt på, at der findes en løsning med en ro/ro-færge, hvor der ikke kun bliver sejlet løstrailere, men også bliver mulighed for ledsagede trafikker - altså lastbiler med chauffør.