Overhalingsforbud på vej
Transportminister Henrik Dam Kristensen vil fra december gennemføre den tidligere transportministers forslag om fire udvidede forbudszoner for lastbiloverhalinger på motorvejsnettet.
Henrik Dam Kristensen har dog fulgt en indstilling fra blandt andet ITD og DI Transport om at indskrænke forbuddene til myldretiden - altså kl. 06-09 og 15-18 på hverdage.
Samtidig lægger ministeren op til, at den nuværende forbudszone på den østjyske motorvej mellem Vejle og Skanderborg tidbegrænses i lighed med de øvrige nye forbudsstrækninger. Her afvikles der i dag et forsøg med forbud mod lastbiloverhalinger i tidsrummet 05-18 på alle hverdage.
Beslutningen om at udvide forbudszonerne vakte ikke umiddelbar begejstring blandt organisationerne, da de efterhånden omfattende trafikanalyser fra det østjyske forsøg ikke har påvist, at overhalingsforbuddet for lastbilerne har nogen gavnlig effekt på trafikafviklingen.
Organisationerne anbefalede, at overhalingsforbudet genovervejes en ekstra gang.
Har forsøgt at informere
- Overhalingsforbuddene bygger mere på følelser end fakta, siger ITD's formand Mogens Therkelsen.
- Når nu det aktuelle forsøg i Østjylland viser, at forbuddet ikke gavner trafikken, er det uforståeligt, at man vælger at plastre resten af motorvejsnettet til med forbud i stedet for at tænke i nye retninger.
- Vi har gjort en aktiv indsats for at informere både danske og udenlandske chauffører om det ansvar, de har for at tage hensyn til medtrafikanterne, når de overhaler. Desværre er der altid nogle få, som ikke forstår budskabet. Det er dem, vi kan takke for, at diskussionerne om overhalingsforbud bliver ved med at dukke op, siger Mogens Therkelsen.
Tænk i nye retninger
ITD ønsker, at man skal komme i gang med forsøg og eksperimenter, som skal øge det gensidige hensyn i trafikken.
- Man eksperimentere med dynamisk trafikregulering, foreslår Mogens Therkelsen.
- Det er trafiktavler, som automatisk kan aktivere et overhalingsforbud, når trafikken er tæt, og slutte det igen, når der er mindre tæt trafik. Tyskland har allerede vist vejen med sådanne enkle og effektive løsninger, slutter han.