23948sdkhjf

Faldende overskud, men stigende trafik

En stigning i passagertallet på 9,2 procent betød at Københavns Lufthavne leverede et solidt første halvår med en god underliggende vækst.
Væksten skyldes:

* flere indenrigs- og udenrigspassagerer,

* flere der parkerer og

* en større omsætning i shoppingcentret.

Københavns Lufthavne fastholder forventningerne til året med en fortsat stigning i det samlede antal passagerer.

EBITDA-overskud faldt fra 900,4 millioner kroner i første halvår 2010 til 820,9 millioner kroner for første halvår 2011, men når der korrigeres for særlige forhold er overskuddet stiogende. De særlige forhold omfatter:

* salget af lufthavnens ejerandel i en række mexicanske lufthavne,

* ophøret af en langsigtet lejekontrakt med SAS Cargo

* effekten af askeskyen i 2010.

Nye ruter

Til gengæld har de mange nye flyruter, som København tiltrak i løbet af 2010 påvirket trafikindtægterne positivt. Hvad angår shoppingcentret, betyder flere nye forretninger, at der ikke længere er ledige kvadratmetre.

Samlet giver det en omsætningsstigning og en stigning i omsætningen pr. passager.

Samtidig er omsætningen på parkeringen steget 11,4 procent efter indførelsen af et nyt koncept med mere enkle priser.

Asiatisk fokus

En række flyselskaber har i løbet af 2011 åbnet nye ruter til København, ligesom der er indsat mere kapacitet eller flere frekvenser på eksisterende ruter, hvilket har styrket rutenetværket.

Det skyldes ikke mindst de tre Golf-selskaber Emirates, Qatar Airways og Gulf Air, hvis ruter styrker tilgængeligheden til og fra Mellemøsten. De tre selskaber styrker også Københavns forbindelser til Sydøstasien, Indien og Australien.

- De tre nye ruter skaber forudsætningerne for fortsat vækst på Mellemøsten, ligesom SAS’ rute til Shanghai som starter i 2012, styrker forbindelserne til Asien. Vi vil fortsat fokusere på de asiatiske muligheder for at opretholde vækstpotentialet i regionen. Københavns Lufthavn skal på den måde være med til sikre, at Danmark som nation får del i den asiatiske vækst, siger Thomas Woldbye, adm. direktør for Københavns Lufthavne.

Forventninger

På baggrund af det forventede trafikprogram for 2011 forventes en fortsat stigning i det samlede antal passagerer.

Driftsomkostningerne forventes også at være højere primært på grund af den forventede passagervækst, omkostningsinflation samt afskrivninger afledt af det høje investeringsniveau.

Samlet set forventes resultat før skat at være på niveau med 2010, når der tages højde for særlige forhold.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109