DI: Det haster med løsning på færgestop
Grundlaget for en godsrute risikerer at falde bort, hvis der kommer en færgefri periode efter 14. september, advarer DI Transports Michael Svane
Michael Svane er inviteret med til mandags-mødet med transportminister Hans Chr. Schmidt og trafikordførerne mandag 25. april.
- Hvis man får en færgefri periode, indretter man sig efter det. Det betyder, at det vil være vanskeligt at komme tilbage i oktober-november. Man gør klogt i at finde en løsning inden den 15. september, så man får en uafbrudt færgedrift, siger Michael Svane.
- Fire-fem operatører tegner sig for 70 procent af tonnagen på Aarhus-Kalundborg, så det er en håndfuld store virksomheder, man skal have i tale. De er ombejlet, og jeg er ret sikker på, at der bliver regnet både på den store og den lille kugleramme.
- Der er kommercielle spillere i markedet, som ser på, om man kan strikke en løsning sammen, fortsætter Michael Svane.
Kun plads til en
Han tror, at der kun er plads til én ren godsrute over Kattegat på markedsøkonomiske vilkår. Den skal drives af et rederi, som kan få en fornuftig forretning ud af det.
- En ny rute med både gods og passagerer har ikke meget for sig, siger han.
- Uanset hvor mange gode projekter, der måtte være om en færgerute over Kattegat, så vil der kun være økonomi i én. Derfor er det vigtigt at gøre sig klart, hvilke færgerute som er den mest rentable, erklærer Michael Svane.
Aarhus-Kalundborg er favorit
- Jeg har ikke en principiel holdning til, hvilken færgerute man skal vælge. Det må markedet afgøre, men jeg har noteret mig, at de fleste af de store operatører peger på Århus-Kalundborg frem for Grenaa-Hundested, siger Michael Svane.
Foruden baglandsinfrastrukturen veje til og fra havnene og sejltiden er det vigtigt med en frekvens, der gør det relevant for især industrien at gøre brug af ruten, det vil sige at sejlplanen skal indrettes, så man kan komme sent af sted fra Jylland og lande tidligt på Sjælland og omvendt, pointerer man hos DI Transport.
Efterlyser et jernbaneprodukt
- Det er også vigtigt at få kigget på jernbanesiden, fortsætter Michael Svane.
- Jernbanen kan være et alternativ, men jeg hører markedet efterspørge en færgerute, og det går de store operatører efter. Personligt synes jeg, at det er relevant at få undersøgt, om man kan få et jernbaneprodukt op at stå, oplyser Michael Svane.
- Baneprojektet med udgangspunkt i transportcenteret i Årslev vest for Aarhus kræver tid og investeringer, men det gør Grenå-Hundested også, påpeger Michael Svane og henviser blandt andet til, at der stadig mangler en omfartsvej ved Grenaa.
- Man skal ikke undervurdere køre/hviletidsreglernes rolle, fremhæver Michael Svane og tilføjer, at Mols-Liniens nuværende godsrute er båret af løstrailere, der kan indpasses i køre/hviletidsreglerne.