Den stædige vognmand fra Melbourne
Ray Cauchi er vognmand i den australske delstat Victoria. Han er ikke alene kendt for at have en topmoderne vognpark af Volvoer; men han er også berygtet som en af de mest stædige vognmænd på den sydlighed halvkugle. Hans stædighed har givet ham tilladelser til at køre med højere totalvægt end andre.
At de specielbyggede grusbiler har en så høj kapaciteten, skyldes primært, at Ray Cauchi til stadighed kæmper med myndighederne for at opnå den højest mulige nyttelast på det topmoderne rullende materiel.
Det er faktisk lykkedes ham at få lov til at køre med de usædvanlig tunge køretøjer på strækninger, der før var forbeholdt køretøjer med betydelig lavere nyttelast og totalvægt.
Det seneste eksempel er et køretøj med ni aksler fordelt med tre aksler på en Volvo 6x4 FM 500 forvogn og seks aksler på en påhængsvogn. Køretøjet der har en samlet totalvægt på 60,5 ton og en nyttelast på 49 ton. Den er godkendt til 4 ton ekstra totalvægt udover den normalt højeste vægtgrænse; men alligevel har vognmandsfirmaet fået speciel tilladelse til at køre med bilen på visse udvalgte strækninger.
Cartage Australia blev etableret for mere end 25 år siden og har i dag 57 medarbejdere og 33 vogntog, som kører i døgndrift med to-holdskift på hver 12 timer i alle ugens syv dage. Det belaster køretøjerne og chaufførerne med omkring 8.000 til 10.000 kilometer om ugen, men giver til gengæld et fornuftigt bidrag til driftsbudgettet på transport af gennemsnitlig 15.900 ton støbematerialer i døgnet forklarer den smarte vognmand fra Melbourne.
Sikkerhed og komfort
Med en vis faglig stolthed fortæller Ray Cauchi, at sikkerhed og komfort indtager høje prioriteter i forretningen. Han har en formodning om, at især køretøjernes sikkerhed, herunder udstyr og indretning, spiller en væsentlig rolle i hans forhandlinger med myndighederne.
- Med hensyn til det rullende materiel, investerer vi altid i det bedste, siger han.
- Alle nye forvogne bliver leveret med I-Shift, Euro-5 motor, vejvenlig affjedring og EBS-skivebremser på alle hjul. For påhængsvognenes vedkommende er der EBS på alle hjul og fuld luftaffjedring på alle aksler, fastslår han og forklarer, hvorfor trækstangen mellem forvogn og anhænger er seks meter lang.
- Myndighedernes krav til køretøjets akseltryk er, at der skal være mindst mellem forvognens bageste aksel og den forreste aksel på anhængeren.
- Desuden kører vi udelukkende med bagtip. For at undgå til- og frakoblinger bliver køretøjet sakset, hvilket så giver mulighed for at tippe forvognens læs, slutter Ray Cauchi samtalen uden nogen former for piveri over at være vognmand i Australien. Her er konkurrencen lige så hård som i resten af verden.