Piraterne må være realistiske
Søfartens Ledere: Shipcraftsag rejser igen spørgsmålet, om små rederiers sejlads i piratfarvande skal forbydes
Det siger Fritz Ganzhorn - direktør i Søfartens Ledere, der er faglig organisation for kaptajner og navigatører - efter at løsesummen for seks søfolk truer med at tage livet af rederiet Shipcraft.
- Måske er tiden inde til, at piraterne begynder at forholde sig til virkeligheden og indser, hvad det er for et rederi, de har med at gøre.
- Bare fordi man kommer fra Danmark, så er det ikke ensbetydende med, at man har guld i alle lommerne, siger Fritz Ganzhorn.
Han tilføjer, at regnskabsmeddelelsen fra Shipcraft signalerer, at rederiet tager kravet alvorligt, og at det forventer, at sagen får økonomiske konsekvenser for selskabet.
Samtidig viser sagen, at små rederier som Shipcraft har det svært - både økonomisk og organisatorisk - når de havner i den kapringssituation.
- Sagens udvikling i øvrigt støtter Søfartens Lederes standpunkt om, hvorvidt små rederiers sejlads i piratfarvande skal forbydes.
- Sagen viser med al tydelighed, hvad det kræver af både organisatorisk og økonomisk volumen at overkomme de kaprings- og gidselsituationer, som sejlads i piratfarvande kan afstedkomme, siger Fritz Ganzhorn.
Shipcrafts brancheorganisation, Rederiforeningen af 2010, har tidligere kritiseret rederiet for ikke at gøre nok for at få de seks søfolk hjem. Det skete i juni.
Efter regnskabsmeddelelsen fra Shipcraft er sekretariatsleder i rederiforeningen, Michael Wengel Nielsen, noget mere fortrøstningsfuld.
- Så vidt jeg kan forstå på Shipcraft, er det rederiets førsteprioritet at få gidslerne hjem, siger han til Ritzau.
De seks søfolk sidder nu på 10. måned som gidsler - og dermed har de rekorden for danske skibe og danskdrevne skibe.
/ritzau/