EU vil koble tachografer til GPS
Fremtidens digitale fartskrivere (tachografer) skal kunne udnytte satellitnavigation til både kontrol og bedre logistik.
Ifølge EU's transportkommissær Siim Kallas vil forslagene give transporterhvervet en årlig besparelse på 515 millioner euro (knap 4 milliarder kroner). Den største gevinst på 349 millioner euro opnås ved at koble tachografen til positionsbestemmelse via satellit (GPS).
Mere kontrol
Med i revisionen hører også forslag som:
* Øget vejside-kontrol af lastbiler, der mistænkes for at overtræde køre/hviletiderne.
* Tachografen skal integreres med andre kommunikationssystemer.
* Kontrollen med værksteder, der installerer fartskrivere, skal højnes for at forebygge snyd og manipulation.
* Kørebevis og chaufførkort skal være på et og samme kort. Det skal kunne anvendes i tachografen.
* Løbende opdatering af tachograf-software for at højne sikkerhed og modvirke snyd.
Lettere at betjene
Siim Kallas undlader at nævne de nuværende problemer med upræcise tachografer. Derimod slår han på, at den foreslåede revision vil gøre tachografen lettere at betjene for både chauffører og kontrollanter.
Tidsplanen for vedtagelse og industriudvikling siger, at de nye tachografer kan sendes på markedet i december 2017.