Logistikpris til Nordens største varehus
Schenker har uddelt sin årlige logistikpris. Prisen gik i år til Gekås Ullared, som er Skandinaviens største varehus.
Sådan sagde Niklas Frejd, der er logistikchef hos Gekås Ullared. Gekås har haft en enorm vækstrate de seneste år, og en tv-realityserie om virksomheden har pustet ekstra til forretningen.
Med 4,5 millioner besøgende årligt er Gekås Sveriges største udflugtsmål på trods af en placering et stykke fra alfarvej.
- Vi har øget antallet af besøgende med cirka 1.500 om dagen. Vores salgsrekord for én dag ligger på 26 millioner svenske kroner.
1.000 paller om dagen
Centrallageret ligger 2 km væk fra butikken, så tre egne lastbiler kører i pendul-fart frem og tilbage fra morgen til aften. Hvert tiende minut ankommer en bil med varer til butikken.
Én bil tager 33 paller, og i højsæsonen kommer op mod 1.000 paller pr. dag. Stormagasinet fører 25.000 artikler og så tæller en skjorte, der fås i fem forskellige størrelser og ti farver, ikke som 50 men kun som én enkel artikel.
Der er altså tale om en enorm mængde poster at holde styr på. I Gekås logistik-afdeling arbejder 60 mennesker. De 45 er på centrallageret, mens de 15 står for transport og modtagelse af leverancer i butikken.
Motiveringen
Motiveringen for prisuddelingen til Gekås Ullared lyder således:
"Gekås er et begreb i svensk handel og har en omsætning, der er større end for eksempel hele indkøbscentret Göteborg Nordstan.
Succesen er baseret på lave priser og en meget effektiv logistik. Hele materialeflowet er godt tænkt og har vist sig at fungere fint i praksis på trods af den enorme vækst i årtier".
De øvrige nominerede
De øvrige kandidater til prisen var:
* Middagsfrid, der leverer færdigt tilrettelagte indkøbsposer til København og 15 af Sveriges største byer. Middagsfrid forenkler folks liv ved at levere færdigpakkede indkøbsposer med opskrifter direkte til kunderne. Logistik spiller her en meget vigtig rolle og giver sammen med andre kundeværdier en attraktiv helhed for kunden.
* Svensk Orient Line (SOL) sejler ruten Helsingborg-Travemünde, hvor konceptet har fokus på en ressourceeffektivitet således er brændstofforbruget pr. tur reduceret fra 55 til 30 tons.
SOL har hurtigt reageret på et markedsbehov og udviklet et delvist nyt koncept for skibsfarten. Reduceret sejlhastighed sparer brændstof og mindsker de negative miljøpåvirkninger, og konceptet har mange fordele, herunder adgang til kombitog.