Utryghed bremser julehandlen på nettet
Hver anden dansker har droppet at handle på en hjemmeside, fordi den ikke virkede tilstrækkelig pålidelig.
Men mange flere ville følge efter, hvis hjemmesiderne i højere grad fokuserede på at få kunderne til at føle sig trygge, når de køber ting på nettet, mener internethandel-tjenesten PayPal.
De står bag en undersøgelse, der viser, at næsten hver anden dansker i løbet af det sidste år har undladt at købe noget på en hjemmeside, fordi de ikke har følt, at den virkede tilstrækkelig pålidelig.
- Mange flere danskere ville købe ting på nettet, hvis de følte sig helt trygge ved det. Og det ville øge omsætningen for e-butikkerne - specielt i julehandlen, siger Catrine Rhenberg, der er markedschef for PayPal i Nord-, Central- og Østeuropa.
Mere end otte ud af ti af de adspurgte danskere i undersøgelsen svarer, at køberbeskyttelse har stor betydning for, at de føler sig trygge, når de handler på nettet.
De efterspørger sikkerhedscertifikater, der garanterer, at kreditkortoplysninger ikke havner i de forkerte hænder, de vil have lov til at returnere varen, og så vil de vente med at betale, til efter varen er blevet leveret.
Catrine Rehnberg understreger, at omfattende sikkerhedsforanstaltninger på hjemmesiderne ikke må gøre det mere kompliceret for kunderne end nødvendigt.
- Det er vigtigt, at en øget sikkerhed ikke besværliggør købsoplevelsen for forbrugerne, eftersom enkelthed netop er en af hovedårsagerne til, at mange vælger at købe via nettet, siger Catrine Rehnberg.
/ritzau/