23948sdkhjf

Ekstra milliarder til Femer-tunnel

Femer-tunnelen kan opnå op til fire milliarder kroner mere i tilskud end det hidtidige støtteloft giver mulighed for.
EU-kommissionen foreslår i udspillet "Connecting Europe" at forhøje støtten til grænseoverskridende projekter med 10 procentpoint til max. 40 procent. Det vil også gælde den faste forbindelse mellem Lolland og Femern, bekræfter projektleder Morten Jensen fra EU’s generaldirektorat MOVE.

- Det er et forsøg på at accelerere de grænseoverskridende projekter i en tid, hvor de offentlige finanser er begrænsede, siger han.

- Fra et europæisk synspunkt er det vigtigt at få gennemført de grænseoverskridende projekter. Derfor er man villig til at give ekstra

Forsigtig prognose fra Sund & Bælt

Regeringen og Sund & Bælt kalkulerer kun med et tilskud til Femer-tunnelen på10 procent fra EU. Kommissionens nye oplæg med 40 procent støtte gør projektet endnu mere robust.

Med de yderst forsigtige forudsætninger om en TEN-støtte på 10 procent af anlægsomkostningerne og en realrente på 3,5 procent vil tunnelen være tilbagebetalt efter 33 år, mens landanlæggene vil være tilbagebetalt efter 39 år, oplyser Sund & Bælt i en økonomisk status.

En støttesats på 40 procent svarer til ekstra 12 milliarder kroner i forhold til den forsigtige forventning om 4,8 mia. kroner. Projektet vurderes at koste 40,7 milliarder kroner i 2008-priser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078