Rust og hårdt arbejde styrker den goe gamle kærlighed
Mange vognmænd holder af gamle lastbiler. Også Kim Sand Andersen fra København. Han er lige blevet færdig med en renovering af en Volvo FB 88 årgang 1973, som han lod Transportmagasinets Per Fischer prøvekøre. Det blev et nostalgisk gensyn af de helt store.
Seriens topmodeller, 88-serien, blev produceret i flere versioner. Den normale N 88 og F 88 med frembygget førerhus.
For begge modellers vedkommende kunne førerhusene leveres med eller uden sovekabine, lige som der var valgmulighed for at vælge 2- eller 3- akslede chassiser.
På trods af at produktionen af 88-serien ophørte i 1975 til fordel for F10 og F12, lever mange eksemplarer af F 88 stadig. Nogle endda i bedste velgående som restaurerede pragteksempler.
I lighed med andre vognmandskolleger har den 46-årige Kim Sand Andersen fra København - der til daglig holder liv i en vognflåde på 20 enheder - sideløbende med vognmandserhvervet en glødende lidenskab med renovering af fortidens super lastbiler.
I april 2009 lagde venner, bekendte og vognmanden selv sidste hånd på tre et halvt års gennemgribende restaurering af en FB 88, der i dag fremstår ligeså flot, og næsten ligeså original, som da den forlod samlebåndet på Volvos lastbilfabrik i Göteborg i 1973.
Nostalgi der vil noget
Gode minder er forholdsvis let at genopfriske. Således var det også, da jeg efter 30 års fravær atter kom op i førerhuset og sad bag rattet på en FB 88.
Eftersom det denne gang gik udover Kim Sands hjertebarn, var der naturligvis tale om nostalgi, der vil noget.
Ved en prøvekørsel opførte det restaurerede pragteksemplar af fortidens super lastbil sig nøjagtig, som jeg huskede det: lidt stiv affjedring og nedsat udsyn gennem sideruder og frontrude.
Fra dengang huskede jeg også den epokegørende Brostrøm-førerstol med indstillelig affjedring og en enkel støddæmper som noget af det mest komfortable på markedet. Men sammenlignet med de moderne luftaffjedrede stole, vi har i dag, virker Brostrøm nærmest som et bræt.
Klimaanlægget var så godt, som klimaanlæg nu en gang var på den tid, hvor Aircondition i lastbiler var et ukendt fænomen. Til gengæld er der en ventilationsklapper, der kan åbnes i fronten.
Styringen er ligeså let og følsom, som den har været, og stadig er i alle tunge Volvo lastbiler, der er produceret efter slutningen af 1950erne.
Otte eller 16 gear
Generelt lader kørbarheden naturligvis meget stå tilbage for de moderne lastbiler. Hvad angår trækkraft skal DT100 motoren med 260 hestekræfter snurre mindst 1800 omdrejninger før den producerer tilstrækkelig fremdrift.
I og med DT 100-motoren (turbomotoren) har et svagt drejningsmoment i forhold til moderne motorer, er flittig brug af den normale 8-trins rangegearkasse et "must" for hurtig acceleration og opnåelse af den bedst mulige fremdrift.
Hvis de otte gear ikke er nok, kunne FB88 modellerne - herunder Kim Sands - leveres med en mellemgearkasse, så chaufføren rådede over i alt 16 gear. Mellemgearkassen er monteret mellem motorens svinghjulshus og den ordinære gearkasse. Skiftefunktionen foregår via et solidt betjeningsgreb, der skaber forbindelse til mellemgearkassen med et stålkabel.
Apropos gearskift er gearkassen bilens eneste svage punkt. Hvis man skifter gear med samme tempo, som en topmoderne manuel gearkasse, opleves svage protester fra syncromesseringene. Et fænomen, som er naturligt for lastbiler af ældre årgange. Problemet løses i dag nemt ved at skifte gear med såkaldt søsterhånd.
Hvad angår kraft lader de originale trykluftmekaniske bremser ikke meget stå tilbage for bremser på topmoderne lastbiler. De er næsten lige så gode. Man skal dog lige vænne sig til, at der går lidt mere tid, inden bremsekraften bliver eksekveret.
Som helhed var det en enorm sjov prøvekørsel. Også selv om der skulle råbes højt for at føre samtale under kørsel, fordi motoren snurrer 2000 omdrejninger ved 80 km/t. Faktisk var køreturen meget sjovere end eksempelvis at køre en topmoderne FH 480 med I-Shift gearkasse. Den slags lastbiler klarer jo næsten det hele selv.
Fandt drømmebilen
Vognmand Kim Sand Andersen har i forvejen en Volvo 485 4x2. Derfor var det egentlig ingen tilfældighed, at han kastede sig over den omtalte FB88.
- Bilen har en fortid som 6x2 tankbil hos Sweda Kemi på prøvestenen, fortæller Kim Sand Andersen.
- For en del år siden så jeg den første gang stående som chassis ved Thorleif Nielsens tankvognsværksted ved Prøvestenen i København. Da den forsvandt, og jeg meget gerne ville have fingre i den, begyndte jeg at lede efter den. Gennem nogle venner fandt jeg frem til den hos vognmand Hans Børge Jakobsen i Herringløse.
- Da det viste sig at bilen tilhørte en vognmandens mekanikere, indledte jeg straks forhandlinger med ham. Vi blev enige om en pris tog, og jeg den simpelthen med hjem og begyndte den omfattende restaurering. Det tog så tre et halvt år af min og vennernes fritid.
Selvom bilen, eller klenodiet, fremstod i en ynkelig stand, var det ikke nok til at afholde Kim Sand fra at gå i gang med krum hals.
- Førerhuset var dog så pilråddent, at det blev skiftet ud med et totalt renoveret førerhus fra Holland.
- Vi var også nødt til at overlade det til andre at afkorte chassiset til trækkerversion. Ellers har vi selv stået for den langvarige restaurering.
- Jo, det har tgaget lang tid at renovere den, men da vi har hygget os gevaldigt, har tiden ikke betydet noget som helst. Det er jo trods alt en slags hobby, slutter vognmanden, der bedyrer at hans hjertebarn, den hamrende flotte gennemrestaurerede Volvo FB88 årgang 1973, absolut ikke er til salg.
Model: Volvo FB88 6x2 trækker.
Motor: Volvo TD 100 A. 6-cylindret 9,6 ltr. turbodiesel rækkemotor med direkte indsprøjtning og separate topstykker.
DIN effekt: 260 hk ved 2.200 omdr./min.
DIN drejemoment: 96 kpm ( 941,8 Nm) ved 1400 omdr./min.
B rændstofsystem: Rækkepumpe med miljøvenlig centrifugalregulator og manuel fødepumpe.
Motor transmission: Tandhjultrukken knastaksel, brændstofpumpe, oliepumpe, luftkompressor, og servopumpe.
Gearkasse: Volvo R 60 fuldsynkroniseret 8 trins rangegearkasse med direkte træk i højeste geartrin. Mellem gearkasse som giver i alt 16 trin.
Drivaksel: Enkelt udvekslet navreduktion. Manuelt betjent differentialespærre.
Vægte: Totalvægt 22 ton, fordelt med 6 ton forakseltryk og 16 ton boggiakseltryk.
Førerhus: Tippebart stålførerhus med sovekabine, fjedrende og afdæmpende Brostrøm fører- og passagerstole. To efter datidens komfortable sovekøjer, flot afskærmet med gardiner. Klimaanlæg: Termostatregulerede varme- og friskluftaggregater samt en ventilationslem i førerhusets front. Vakuumregulerede vinduesviskere og vinduesvasker med beholder kapacitet på en liter.
Bremser: Fodbremse: Trykluft mekaniske tromlebremser. Parkeringsbremse. Tryk- luftbetjent fjederbremse, der virker direkte på baghjulene. Separat slingerbremse til påhængskøretøjer.
Styretøj: Servostyring.
Ratdiameter: 500 mm. cirka 3,7 ratomdrejninger til fuldt udslag fra den ene til den anden side.
Affjedring: Foraksel: Halveleptiske bladfjedre.