23948sdkhjf

Alkolås på alle Carlsbergs ølbiler

Carlsberg har monteret alkolåse på 300 ølbiler, og det giver rene linjer i det daglige arbejde i forhold til kunderne.
En af de mest hårdnakkede vandrehistorier er nok den om, at chauffører på ølbiler altid kører rundt med en lille "bimmelim" på. Hvis det nogensinde har været rigtigt, så er det i hvert fald slut nu. Carlsberg har installeret alkolås på sine 300 lastbiler, der kører øl og sodavand ud i hele landet..

- Vi vil gerne sende det klare signal, at vi ikke tolererer spritkørsel, og at vi håndterer sikkerhed på et meget højt niveau, siger Carlsbergs logistikdirektør Bjarke Roost.

- Alkolåsene er stillet til 0,5 promille, så chaufførerne stadig har mulighed for at tage en enkelt øl til frokost. Vi er ikke ude på at bandlyse øl som nydelsesmiddel, men der skal være rene linjer i det daglige arbejde, hvor øl ikke skal være et rusmiddel.

Chaufførerne har taget alkolåsene til sig. Initiativet er ikke blevet opfattet som et udslag af mistillid fra ledelsens side. Tværtimod opfatter chaufførerne det som en sikkerhedsforanstaltning.

- Når vi kører ud om morgenen, ved vi, at vi ikke har for meget alkohol i blodet. Det kunne jo være, at nogle af os har noget i blodet fra aftenen før, siger Flemming Dam, der er chauffør på en af Carlsbergs 130 biler, der kører ud fra logistikdepotet i Høje-Taastrup.

- Hvis vi bliver stoppet af politiet i løbet af dagen, så ved vi, at der ikke er noget at komme efter. Den sikkerhed, er jeg i hvert fald glade for.

Fortæl om kampagnen

Flemming Dam undrer sig over, at Carlsberg ikke har gjort mere ud af at fortælle omverden om initiativet.

- Jeg møder mange mennesker i min dagligdag, som stadig har fordomme om ølchauffører. Hvis der opstår situationer i trafikken, må jeg tit høre på en bemærkning om, at jeg er fuld. Jeg har endog oplevet turister ryste på hovedet ad mig, når jeg puster i alkolåsen for at starte bilen.

- Det skyldes, at man i mange lande bruger alkolåsen som en behandling af alkoholikere. Derfor er der både svenskere og amerikanere, der tror, er jeg er i behandling, smiler Flemming.

- Når nu vi er en foregangsvirksomhed med hensyn til alkolås, synes jeg godt, at vi kunne køre en større kampagne for det. Vi reklamerer jo for så meget - både i TV og på bagsiden af vores lastbiler.

Funktionærernes biler

Alkolås-politikken hos Carlsberg omfatter ikke kun ølbilerne, men alle firmabiler - også ledelsens funktionærbiler. Det glæder ikke kun Flemming men også hans chef, teamleder i logistikafdelingen Erling Grauer.

- At tage et ansvar er en del af de værdier, som vi har hos Carlsberg. Med alkolåsen tager vi et ansvar og er med til at fjerne spritbilister fra vejene. Det er et stærkt signal til omverden, og vi håber naturligvis, at andre virksomheder følger efter, siger Erling Grauer, som spår, at alkolåse bliver en del af standardudrustningen i fremtidens biler.

20 pust om dagen

Den alkolås, som Carlsbergs chauffører benytter, kræver et pust, hver gang, lastbilen skal starte. For Flemming og de andre chauffører betyder det, at der skal pustes 15-20 gange hver dag - for så mange stop har de.

- Det er da et irritationsmoment med så mange pust, siger chauffør Flemming Dam, Carlsberg.

- Alkolåsen skal varme op og pustet skal analyseres, så der er lidt ventetid ved hver start. Jeg mener, at man burde indstille alkolåsen, så vi for eksempel skulle puste en gang i timen. Det vil halvere antallet af pust uden at sikkerheden blev sat over styr.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062